Annons:
Etikettallt-mellan-himmel-och-jord
Läst 481 ggr
[SporeDiatrymisss]
2012-11-08 17:38

Svenska fängelset!

Visste ni att i svenska fängelset är så bra kvalité att många som har vandrat in här gör ett brott bara för att få komma in på finkan? Det är till och med mat som är bättre än vanlig skolmat där! Man får till och med jobba och få lön där!! Det är bara som ett hotell man inte får gå ifrån. Otroligt.

Annons:
[TheoA]
2012-11-08 17:51
#1

Jag vet. Det är dåligt tycker jag.

ara11
2012-11-08 17:51
#2

Aha :O har alltid tror fängelset vara hemskt att man bara fick vara i en liten cell typ bara. För man får ju typ inte hålla på med datorer.

// Ara11! :)

Medarbetare på tennisifokus och barnens

 

Caroline.H
2012-11-08 22:28
#3

Ja, konstigt tycker jag. Man ska ju självklart inte plåga dessa människor men de får det ju nästan rent av lite lyxigt :o

//Caroline


[Akkurat]
2012-11-10 17:58
#4

Usch vill inte prata om detta, jag blir så jäkla arg av att diskutera det här ämnet, det är förj*vligt hur det kan vara så himla lyxigt i fängelset.

Usch ska flytta till USA eller nåt, där man får STRAFF, inte komma till ett jä*la HOTELL av att mörda folk och sånt.

Skulle kunna skriva en hel novell om detta, men jag blir så otroligt upprörd så jag slutar nu.

[TheoA]
2012-11-10 18:03
#5

Det var en bekant som sa att när han blev gammal, skulle ha råna en butik så att han fick sitta i fängelset istället för på ålderdomshemmet. I fängelset får de varm och bra mat 2ggr/dag, får träna i gym och jobba.

[Akkurat]
2012-11-10 18:24
#6

#5 han lär ju knappast hamna i fängelset för det, här i sverige får man typ 1 år i fängelset av att mörda nån :) usch det är äckligt

För här i sverige är det så otroligt mesiga straff, de är korta, milda och saker läggs nästan jämt ner trots massor med bevis, och dessutom så finns det inte "bevis nog" i många fall, fast det finns vittnen och allt möjligt.

Ca. 3 månader i finkan av att våldta någon, vilket är helt jä*la sjukt, våldtäkt är nåt HEMSKT och otroligt vidrigt och man borde få betydligt mer tid i fängelset för det.

Min kompis blev våkdtagen, och straffet blev 3 månader, han erkände och allt, men tre ynka månader vart det, och det är hemskt hemskt hemskt hemskt.

Nu slutar jag skriva, för jag blir verkligen BARA arg av detta!!!!!! usch kokar i hela mig nu, jag blir så himla arg!!!

Annons:
[TheoA]
2012-11-10 18:27
#7

Jag vet. det högst straffet är väl typ 21 år, som är livstid. Livstid borde verkligen vara livstid och inte bara typ en fjärdedel av den personens livstid.

medde
2012-11-10 18:52
#8

Det finns i dag i landet interner som ej har tidsbestämda straff.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Dodat
2012-11-10 19:43
#9

#6 "Straffet för mord är i Sverige efter lagändring 2009-07-01 fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år eller livstid."

// Dodat :)

medde
2012-11-10 20:14
#10

39 Och i den länken finns det som jag skrev, man kan få sitt straff tidsomvandlat.. Vilket de finns intrerner som ej fått, fast dom ansökt om att få

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Akkurat]
2012-11-10 20:16
#11

Jag överdrev dock lite där.. xD men det är ändå hemskt…det är ju dom att vara fånge i ett hotell.

ks.gerbil
2012-11-11 08:02
#12

När man får livstid så får man sitta i en Cell med badrum, vardagsrum och sovrum (oftast) dem som får livstidstraff är ofta sjuka psykiskt, om man dödar t.ex. 63 människor och man säger att det man ångrar är att man inte dödade fler då är det något fel. Det är sånt som inte går att ändra man kan inte få den personen att ändra sig. Så vad tror ni händer efter 21 år jo dem åker in igen! Om man Ska göra det hela lite lättare så vi säger att Petra är homosexuell och åker in i fängelset och får livstid för hon är det, efter 21 kan hon ha ändrat att hon är homosexuell? Hon kanske säger det men kan hon verkligen ha ändrat sig där uppe i huvudet? Det är tveksamt.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Leffe
2012-11-11 10:09
#13

Kan tala om att de har det inte så bra i ett fängelse som ni skriver. Jag vet för jag har jobbat på ett fängelse. Det var ett fängelse där de med hårda brott bakom sig var.

Det finns öppna anstalter för de som gjort "småsaker" och som inte direkt drabbar tredje part allvarligt om ni förstår vad jag menar. I andra länder finns fotbojpor och de straffade får vara i sina hem och ge sig ut på vissa avstånd. Det låter finare för mig än våra fängelser.

Vi får inte glömma att när en människa begår ett brott så kan det bero på något. Många av dessa kan komma tillbaka till samhället och vara som du och jag efter straff. Ge man en sådan engångsbrottsling ett hårt straff så tror jag det är svårare att återanpassa honom till vårt samhälle. Brottsling som fortsätter vara brottsling är en helt annan sak och det är då vi har de riktiga fängelserna.

Att sitta i ett fängelse är inte en dans på rosor. Visst får de pengar, men de får arbeta för dem. När jag var anställd fick de jobba full dag. Dessutom får de inte använda pengarna. De spars tills straffet tar slut så de har en slant för att kunna leva ute första tiden. Tills de har lägenhet och jobb. Tanken är ju att de ska komma tillbaka i samhället.

En dans på rosor - ja tycker man om att inte få vara ute som man vill. En dans på rosor - ja tycker man om att en dörr låses om en utan man själv bestämmer det. En dans på rosor - ja om man inte tycker om att träffa anhöriga när man själv vill

Annons:
Upp till toppen
Annons: