Annons:
Etikettallt-mellan-himmel-och-jord
Läst 3836 ggr
[SporeDiatrymisss]
2013-05-16 16:19

Vegan!

Har blivit vegan nu! :-) Äter inget kött, inga ägg, mjölk, ost etc och bär inget som tex. skinn, osv. Ganska skönta att slippa allt detdär. :-D

Annons:
[rocklover]
2013-05-16 16:22
#1

..önskar att jag fick bli det :c! är dock vegetarian och äter/dricker nästan aldrig mjölk, ägg och allt det där :3! O.o ska byta till veganskor inom kort :3!

[SporeDiatrymisss]
2013-05-16 17:16
#2

#1 har du smakat på sojakött? Kött av sojaprotein? Jättegott! :-D Biff av svampprotein finns också! Mmmm…

[rocklover]
2013-05-16 17:17
#3

#2 ofc i have! :P dock så försöker jag att inte äta så mkt soja kött då det förstör naturen :/ och naturen är min vän <3

[SporeDiatrymisss]
2013-05-16 17:25
#4

#3 Vet du att om alla slutade äta kött och började äta grönt istället, skulle 50% mindre skog och mark göras till åkrar. Kor pruttar dessutom, och att vara vegan/vegetarian är bland de bästa sätten att dra ner på föroreningarna i naturen. Skulle alla i USA sluta äta kött för en hel dag, skulle 8,000,000 bilar mindre köra på vägarna! Så sojakött är så otroligt mycket bättre än vanligt kött. :-) Bra, va?

[rocklover]
2013-05-16 17:30
#5

#4 O.o det visste jag inte! man lär sig ngt nytt varje dag! fast om människan slutade att äta kött så skulle det ju bli massa djur överallt O.o.. 

…"Mycket jord försvinner
Mycket av de bekämpningsmedel som används
på sojaodlingarna läcker ut i vattendragen.
Erosionen av jordarna ökar också
markant när det naturliga växttäcket försvinner
då man omvandlar till plantager.
Soja används framför allt i olika maträtter
och som djurfoder, men används även
inom läkemedelsindustrin och till en rad tekniska
produkter. I Sverige står djurfoderproducenterna,
Lantmännen och Svenskt Foder,
för sammanlagt 80 % av soja importen" D:

[SporeDiatrymisss]
2013-05-16 17:50
#6

#5 Säger dom bara för att de får in för lite pengar på soja och vill att man ska odla mer mat åt kossorna så att de får mer pengar! Djurfoder som de odlar i form av vete och så är inte bättre. 🤔

Och om man jämför allt som odlas till djuren och all skadlig konstgödsel som kommer därifrån och ner i Östersjön och sojan och alla insektsmedel så är vetet till djuren så OTROLIGT mycket mer! Sojan blir då en fis i rymden.. 🤔

Och så är det förstås synd om djuren! Ingen vill ju dö! D-:

Annons:
Lavèn
2013-05-16 18:18
#7

Varför just vegan? Bara en fråga varför blir du det?

Jag är vegetarian (innan åt jag endast egenuppföddt och egen slaktat kött, djur som jag har sett, varit med och vet vad de har ätit OCH få veta att de inte stressa till ett slakteri utan någon min hästtranspor till en som tar hand om det dnabbt och lugnt eller som den senaste som var vår grannes tjur han vart avlivad i hagen när han idisssla utan att mmärka något! FINT SÅ SKULLE JAG VILJA DÖ!)

Vi har egena höns så dem håller jag ju på att träna och därifårn får jag ägg och med gäller mjölk gillar jag det inte så mycket men jag bakar på det och försöker få mina föräldrar köpa krav mjölk. 

Jag sluta äta kött för att försöka minska massproduktionen och tycker vegetaristk är godare!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[etsan]
2013-05-16 19:29
#8

Jag är vegetarian, men jag var mjölkalergisk när jag var liten så jag dricker inte mjölk och äter bara mjölkfritt smör osv för jag är så van. Ägg äter jag ibland, men jag nöjer mig som vegetarian! :)

[SporeDiatrymisss]
2013-05-16 19:46
#9

#7 Jaa jag vill det, det är nyttigare. :-) Känns som om du blir lite sur på mig på något sätt av nån anledning. :-/

#8 Härligt! :-D

[juunii]
2013-05-16 22:20
#10

Lycka till! Ät en massa nyttiga grönsaker och se till att du får i dig all näring, det gjorde jag inte och fick sluta som vegetarian efter några månader :(

[SporeDiatrymisss]
2013-05-16 22:35
#11

#10 Kanske var det bara B-12 som saknades? Denna vitamin finns bara i kött och ägg och andra animaliska produkter. :-/ Då behövs tillskott. Men tack för uppmuntran! :-D

HejPåDig
2013-05-17 15:10
#12

#10 Ägg, mjölk, kött osv är faktiskt väldigt nyttigt det med och innehåller mycket bra vitaminer för kroppen så jag tror faktiskt inte det är "nyttigare" att va vegan :/

Lavèn
2013-05-17 16:17
#13

#9, nej verkligen inte tycker det är bra! Men tänk på att äta mycket bönor nu, om man steker kan de bli goda :3

#12 det beror på vad man äter som vegan ;)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
BlueBäst
2013-05-17 18:23
#14

Gud vad starkt!! Själv skulle jag aldrig klara det, hehe

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



[SporeDiatrymisss]
2013-05-17 18:47
#15

#14 Jag undrar varför så många tycker att det är svårt att bli vegan/vegetarian? 🤔

Jossangizmo
2013-05-17 18:51
#16

Hur får ni i er alla viktiga proteiner och vitaminer som finns i kött, mjölk etc? Det verkar vara rätt svårt :p


BlueBäst
2013-05-17 20:08
#17

#15 Man är ju van vid att äta kött^^ Men jag är faktist vegetarian på skolan, alltså äter jag vegetarisk lunch;)

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



[SporeDiatrymisss]
2013-05-17 20:09
#18

#16 Det finns bara en vitamin som bara finns i kött, och det är B-12. Kosttillskott. :-p

medde
2013-05-17 22:12
#19

#18 Köttär proteinrikt och hjälper dig att bygga starka och smidiga muskler

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[SporeDiatrymisss]
2013-05-17 22:22
#20

#19 Soja innehåller mer och bättre protein än kött. :-) Egentligen innehåller kött inget nyttigt, men när kossorna äter gräs kommer proteiner in i köttet genom gräset. Istället för att filtrera näring genom djur tar jag upp den direkt ur grödorna. Bra, va? :-D

Annons:
medde
2013-05-17 22:32
#21

#20 Nja inte riktigt så är det,,, Kött är en viktigt protein källa och en viktig sådan. Det finns en hel del annat kött från icke köttätare, Är man vegan så måste man äta extra tillskott. Då inte enbart en en vitamin som du säger. Det är i princip bara alger och mjölksyrade produkter som innehåller B12 och då i en liten mängd.  Alger som spirulina innehåller B12 men i torkad form innehåller de nästan enbart ett B12 som kroppen inte kan tillgodogöra sig

Det är bara inte att bli vegan och tro kroppen går som på räls

Det är en skillnad att vara vegetarian och vegan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

HejPåDig
2013-05-17 22:44
#22

En sak jag inte förstår är varför man inte äter ägg och mjölk? Jag menar kor VILL och BEHÖVER bli mjölkade, hönan värper ägg oavsett, och sålänge hönsen är frigående så är det väl inget djurplågeri att äta ägg?

medde
2013-05-17 22:49
#23

#22 Bra tankar du har,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[SporeDiatrymisss]
2013-05-17 22:52
#24

Men nu är jag vegan i alla fall, så det så! :-)

Lellson
2013-05-17 23:08
#25

Jag är vegetarian, vill bli vegan men får inte för jag äter så dåligt tycker mamma :/ Men min syrra är det :)

♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥

Union J and Jedward

 

BlueBäst
2013-05-18 09:25
#26

Det är självklart bra att vara vegan, men vegetarian räcker tycker jag:)

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



HejPåDig
2013-05-18 10:10
#27

Så varför vill du inte äta ägg och mjölk? Kom ihåg att du inte kan äta så mycket bröd ifrån affärer längre heller :)

Annons:
[rocklover]
2013-05-18 10:15
#28

#27

här är andledningen till varför jag inte bär päls längre ( VARNING! VÄLDIGT STARKA BILDER, KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!) http://vimeo.com/13946442 

http://djurensratt.blogspot.se/2010/11/tuppkycklingars-verklighet-fangad-pa.html <-----

HejPåDig
2013-05-18 10:46
#29

28# jättehemskt, jag vet, det var dock inte min fråga :P

[rocklover]
2013-05-18 10:54
#30

#29 "Så varför vill du inte äta ägg och mjölk? " nu så är detta olika, en del vill helt enkelt inte äta det

http://djurensratt.blogspot.se/2010/11/tuppkycklingars-verklighet-fangad-pa.html <-- anledningen till att jag inte vill äta ägg

http://www.youtube.com/watch?v=g56DGkc2T78 <-- anledningen till att jag inte vill dricka mjölk

[SporeDiatrymisss]
2013-05-18 11:18
#31

Det känns som om folk är skitsura på mig av nån anledning. :-(

[rocklover]
2013-05-18 11:26
#32

#30 nejdå! tycker att det är jätte bra att du vill bli vegan! tänker prata med mina föräldrar om det är ok att jag blir det, det kmr nog att bli lite jobbigt med skolmaten och så, men det löser sig :3!

Lurvas11
2013-05-18 14:15
#33

Jag tycker faktiskt att detta är en ganska intressant disskution. :) Alla har olika åsikter och alla säger sin åsikt :)

Hälsningar Lurvas11Glad

medde
2013-05-18 14:16
#34

Visst är det bra att samtala om olika tankar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
BlueBäst
2013-05-18 17:41
#35

Ingen är arg, flolk säger bara som de tycker och tänker hehehe'

Men det är ju jättebra för miljön och djuren att bli vegan, så länge man får i sig vitaminer och fibrer utan allt som man utesluter;)

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



medde
2013-05-18 18:12
#36

Nja bättre för miljön… Det köper jag inte,,😉

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lurvas11
2013-05-18 18:37
#37

#36 Tror att Bluebäst menar att det blir mindre utsläpp av bild och flyg, som ska transportera köttet. Så det blir lite bättre för miljön 😉

Hälsningar Lurvas11Glad

medde
2013-05-18 18:44
#38

Visst är jag med på det, men kommer inte djuren att slaktas så vad ska dom alla ta vägen. Hur blir det för bönder som lever på det här?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lurvas11
2013-05-18 19:03
#39

#38 Det har du rätt i. 

Det finns många vinklar och frågor när det gäller att äta eller inte äta kött :)

Hälsningar Lurvas11Glad

medde
2013-05-18 19:18
#40

#39 Många slakterier skulle få lägga ned och så även många bönder. Vad gör man då? Hur blir det med djuren som faktiskt behöver slakatas? Om vi inte har slakterier

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lurvas11
2013-05-18 19:34
#41

#40 Jo, precis. Man kan ju säga att det både är för- och nackdelar med att äta kött. En fördel är ju också att kor pruttar en gas som är dålig för miljön. Genom att då äta kött blir utsläppen metangas mindre.

Hälsningar Lurvas11Glad

Annons:
[SporeDiatrymisss]
2013-05-18 21:12
#42

Och så dödas levande varelser.. Livet tas ifrån dem fast de inte vill…

:-/

[rocklover]
2013-05-18 21:26
#43

#36 köttet är den största miljöboven! ._.

[SporeDiatrymisss]
2013-05-18 21:41
#44

#43 Helt rätt! Jag undrar bara, varför äter vi bara kossor, höns och grisar? Varför inte marsvin, kaniner, fiskmåsar, hundar eller katter etc?🐶🐱

[rocklover]
2013-05-18 21:46
#45

#44 vi gör det, kanske inte just vi i Sverige, men t.ex i Peru så äter de marsvin! ._.

medde
2013-05-18 21:48
#46

#44 Men det gör det ju. Vi åter olika i alla kulturer. Det finns länder som äter hundar, katter, ormar, insekter med mera. Kaninen äter vi även här i Sverige och anka,, Så man kan nog säga att alla djur ätes men mycket beror vilket land och kultur. 

Jag har hundar och skulle inte kunna tänka mig äta hund, medans andra länder är hund och tycker jag är lite knäpp som har hund som sällskap och vän.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gerbilles
2013-05-18 21:54
#47

#44 Man äter väl inte hund och katt (eller man kan ju, men det är ju inte lika vanligt som nötkött m.m iaf inte i Sverige) för att de är rovdjur eller är jag helt ute och cyklar …? Sen om man skulle äta tex en hamster skulle de nog krävas ganska många hamstrar för att mäta en hel familj eftersom dom är så små. :p Jag äter kött och så, men skulle samtidigt aldrig kunna ha på mig pälskläder eller liknande. Tycker det är en sak att äta djur och en sak att bara ha på sig deras skinn för att det är fint. Jag tycker det är bra gjort av dig att bli vegan. Tycker det verkar svårt att ändra sin kost, men det är starkt gjort av dig. :)

medde
2013-05-18 22:05
#48

#47 Jo i andra länder finns det hund på matlistan

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Gerbilles
2013-05-18 22:28
#49

#48 Ja, fast om du går in i en mataffär i Sverige tvivlar jag på att du hittar hund eller kattkött där. :p Men i Kina är det väl fullt normalt att äta hundar?

[rocklover]
2013-05-18 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

:3! bakade ett par veganska vikinga bröd! jätte gott ju! :P <3! 

http://www.kokaihop.se/recept/vikinga-brod-2

medde
2013-05-18 23:21
#51

#49 Om du läser i hela tråden så skriver jag att det är olika vad vi äter beroende på land och kultur,, Så det finns inte varken tänk eller skrivet att det kan köpas här i landet, Utan vi talade om olika länder och matkulturer

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[SporeDiatrymisss]
2013-05-18 23:32
#52

Kloka ni alla är! :-)

BlueBäst
2013-05-21 16:34
#53

Men inga slakterier behöver läggas ner om det fortsätter att vara så många köttätare på jorden, 😃

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge



DogeLove
2016-08-03 08:35
#54

 djurrätt www.djurfabriken.se😕😐 och erthlings😓 stava nog fel. miljö covspiracy och hälso anledning forksoverknives tyckte dom basa här!😃

DogeLove
2016-08-03 08:38
#55

oj råka göra två inläg😛

Annons:
DogeLove
2016-08-03 08:47
#56

PS TS bra att du är vegan!

Linn Is The New
2016-08-06 00:49
#57

Jag äter kött, och dricker mjölk och så. Försöker dock undvika päls och skinn så mycket det går. Jag känner många bönder, både nöt och mjölk som sköter sina djur jätte bra. Dessa djur får gå ute, ha vindskydd och fritt foder samt stoora hektar att gå på. Dom mår jätte bra, och många slaktar faktiskt hemma på gården. Tycker inte om att man skickar dom i stora lastbilar, usch! Korna ropas in när dom mjölkas, sen studsar dom ut och betar igen.  Som sagt både för och nackdelar, miljö och övergivna gårdar. Hundratusentals gårdar skulle gå i konkurs, men miljön skulle bli räddad.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Äppelsnäckan
2016-08-09 23:16
#58

TS: Läs på om näringslära. Se till att äta varierat. Det är en plikt iochmed att du uteslutit vissa källor som innehåller näring som inte alltid finns i annat, annars kommer din kropp ta stryk. Se till att blanda in nötter och frön i din vardag - förslagsvis på yoghurten. Ät grovt rågbröd, där finns mycket järn vilket är väldigt viktigt att få i sig. Du måste även äta mycket olika grönsaker, bönor och linser. Lycka till! (Nej, jag är inte anti, jag är 100% mån om att du lyckas om du vill vara vegan.)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Corgitok
2016-08-10 15:55
#59

Jag tror inte att man någonsin kan riktigt älskar djur om man inte är vegetarian/vegan. Ni som är veganer är skitduktiga! Jag börjar med att bli flexitarian pga har svårt med att bryta vanor. Ska kämpa för djuren och miljön!

http://djurrattsalliansen.se/arbetsomraden/kottindustrin

http://nyheter24.se/nyheter/trender/806280-1-7-anledningar-till-att-du-borde-bli-vegan

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/slakt

https://www.youtube.com/watch?v=JiX8kH3dAl0

Bara att söka..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

DogeLove
2016-08-11 17:32
#60

#59 bra att du har öppnat ögonen och lucka till med flexitarianismen och senare vegetarianismen och veganismen!😉👍❤️

Corgitok
2016-08-11 20:09
#61

Tack så mycket! Är det jobbigt att vara vegan? Skola, restaurang, äta hos vänner osv? ❤️🙂

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

DogeLove
2016-08-12 09:21
#62

#61 är själv väldigt ny som hel-vegetarian(vegankost) men jag tycker inte att det är så svårt med själva kosten om jag är hos vänner så kan jag ibland strunta i mat om dom inte har någon vegokost och sen äter jag när jag kommer hem tillexempel men det som är svårt och rent av läskigt och hämskt är att få samhället att acceptera att man inte vill stödja massmord av djur och djur som mat varor särskilt med familjen som bor med en och allt mest föreldrarna menar jag nu men annars funkar det bra det finns ju många köttersätnings produkter sen tycker jag att det är väldigt gott med bönor och kikärtor också och så kan man ju fortfarande äta singoala och oreo!❤️💜💚💙

Annons:
Flöffo
2016-10-04 20:10
#63

#61 Inte alls. Det börjar bli ganska populärt nu, så det brukar vara ganska enkelt att gå på restauranger och liknande. Finns till och med veganbutiker. I Sverige finns ersättningsprodukter för alla animaliska produkter, jag har hittat veganska alternativ för de flesta snacks och matvaror. Det är alltså inga problem att hitta något gott att äta. 

Har man vänner som respekterar att man är vegan (kanske till och med själva är det eller vill bli det) är det inte heller några problem. Skolan brukar kunna ordna vegankost, men det brukar inte vara någon lyxmat utan ofta typ pasta och bönor, falafel (utan sås) eller något. Lite trist… men man får äta mycket när man kommer hem. 

Det enda är väl att man får vara ganska noga med att kolla innehållsförteckningar (man får kolla nästan alla produkter man köper/beställer) och kanske fråga mer än vanligt. Ibland kan det finnas djurprodukter i jättekonstiga saker… rakhyvlar och skolim till exempel, så det gäller att kolla upp det. Jag lärde mig ganska fort vilka produkter som är okej och inte, och man har ju sina favoriter så det är sällan jag får kolla upp det nu för tiden. Är man osäker är det bara att Googla. I värsta fall kanske man behöver kontakta företaget, men hittills har jag inte varit med om det.

//Flöffo

Corgitok
2016-11-03 21:50
#64

Man är oftast vegan för att man har ett äkta hjärta för miljön och djuren. Punkt. :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

sossos
2016-12-08 21:54
#65

Till alla som undrar varför man inte äter ägg och mjölk: Korna och Hönsen har det låååångt ifrån så bra som det verkar när man köper deras produkter! Hönorna är framavlade för att producera så många ägg som möjligt och efter en viss ålder när äggen blir färre dödas de brutalt. Hälften av alla kyklingar som göra är toppad och även dessa dödas. Frigående? Nej knappast det! Kan betyda att de har enmarkbit att gå på men ändå får hönorna bara ha ett A4 papper att gå på var. Står det frigående utomhus kanske de flyttas ut under någon månad av sommaren men det går knappast någon skillnad. Jag skulle kunna skriva så mycket mer om detta och även om korna amen nu e jag trött i ska sova så det får kanske bli en annan gång :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Flöffo
2016-12-09 17:42
#66

#65 Precis. Här är en jättebra video som förklarar sanningen bakom mjölkindustrin på 5 minuter:

https://www.youtube.com/watch?v=UcN7SGGoCNI

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: