Annons:
Etikettfrågor-som-söker-svar
Läst 1964 ggr
[SporeDiatrymisss]
9/25/13, 7:25 PM

Franska revolutionen D:

GÖÖÖ… behöver skriva av mig lite…

JAG HAR LÄXA tills på söndag ***t. En historieläxa. Om Franska revolutionen. Jag vet inte varför historia är så jäkla viktigt. Enligt mig är det slöseri med tid. Öh… Det är mitt allra största hatämne som någonsin funnits i hela världen. Kan inte de som inte vill lära sig om saker som hände för 100 år sedan göra nåt annat?

Snälla nån förklara varför detta tråkeri är så "viktigt". Själv ser jag ingen användning för det.

Annons:
Gerbilles
9/25/13, 7:34 PM
#1

OH MAJ GAD. 

Jag håller också på med franska revolutionen, ska vara klar med en inlämningsuppgift till på fredag kl 20.00. (haha älskar att våran lärare skriver ut vilken tid vi senast ska skicka in arbetet). 

Tyckte bara det var ett roligt sammanträffande. 😃

[SporeDiatrymisss]
9/25/13, 8:29 PM
#2

Jag ska vara klar senast på söndag. -.-

Justbe
9/25/13, 8:44 PM
#3

Vi har en berättelse i svenska och historia om valfri flodkultur som ska vara klar på tisdag, sen har vi en annan grej som ska vara klar på tisdag + två bokrecensioner en i svenska och en i engelska

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

[GerbilLooover]
9/25/13, 8:45 PM
#4

jag tycker historia är intressant :P

[SporeDiatrymisss]
9/26/13, 10:54 AM
#5

Hittils har jag gjort detta:

Orsaker

När det var kungar i Frankrike (I alla fall de kungarna) var det helt och hållet monarki i landet. Kungen gick då omkring och sa att han fick sin makt av Gud själv. Eller kanske inte gick omkring, men han sa i alla fall att så var det, att han fick sin makt av Gud. Kyrkan hade rätt stort inflytande på folket och resten av samhället på den tiden, ungefär som popgrupper och sånt på oss (nja, kanske inte RIKTIGT, men måna avgudar många popband, men jag vet inte varför jag skriver om popband nu när vi pratar om Franska revolutionen?) Hur som, Den katolska kyrkan bestod mest av adel och präster, sånt lite finare folk. De slapp betala skatt, ibland kunde de till och med sätta in skatt för egna mål och saker, exempelvis bygga en till kyrka. Bönderna och borgarna var tvungna att betala skatt. I grannlandet England (Kanske inte riktigt ”Grannland”) hade den industriella revolutionen redan börjat, men kung Ludvig XVI ville inte låta de nya idéerna komma in för att… det står ingenstans varför… Det var ju … VARFÖR STÅR DET INGET?!

I alla fall så blev alla skitsura på kungen, adeln och prästerna för att de levde i lyx och de andra fick lida och svälta. Förresten hade Frankrike ont om pengar på grund av alla krig som landet vart med om…

Folket gillade inte heller att kungen var enväldig, som nämnts tidigare. Folket hatade Kung Ludvig XVI, men han var så stark att det enda de kunde göra emot honom är klagande, ända tills revolutionen brände av.

Den egoistiska adeln tog kontroll över det lokala franska parlamentet så nu får bara de styra. De sket i kungen och styrde landet hur de ville istället. Kungen kunde inget göra än att bara se på, för att om han gjorde en förändring i styrelsen så blev han utslängd direkt. Så, folket blev sura av det också. Speciellt det växande antalet av medelklassiga borgare. Snyggt jobbat med att göra folket förbannat, adelsmän.

Trots kungens motvilja spreds idéerna över Frankrike. Det fanns ett antal författare som tillexempel Voltaire och Rousseau som skrev om hur orättvist det var för de lägre stånden, att stackarna fick äta hundra år gammalt mögelbröd (inte riktigt, nu överdriver jag bara) medans de högre stånden fick gotta sig med kyckling, tårta och sånt lyx som vin.

När missväxten kom så blev allting som man behöver för att leva (ex. mat, kläder) och lönerna sjönk därmed också. Fler blev arbetslösa och det var tråkigt. En dålig skörd och en hård vinter gjorde inte direkt saker bättre… Då blev folket ännu skitsurare. Faktiskt så blev de så skitsura att de ville göra uppror. Så, Den 14 juli 1789 så brände det av.                                       

             Revolutionen!

Ögonblicket som alla väntat på! Kabrak! Eller… Så gick det inte riktigt…

Världens första (ungefär) demokrati skulle genomföras i Frankrike. Folket blev upphetsat. Kanske skulle de bli fria? Kanske kungen skulle ge makten åt alla andra? Spänningen sjönk inte. De spända medborgarna trodde på detta också att de var omringade av styrkor av annat blod (annat blod = andra länder) men i den (av mina studier) tyranniska kungens tjänster. Eller kanske inte tyranniska, men det låter mer skrämmande…

Befälhavaren som var på Bastiljen var orolig över vad borgarna hade för sig. De som var därnere blev fler och fler och de såg inte direkt gladare ut. Nu blev Befälhavaren på den omgjorda borgen så att den blev ett fängelse tydligen riktigt skakis över folkmassorna.

Dunn dunn DUNN! Året var 1789 och datumet var den 14 juli. Folket fyllde gatorna med sig själva. Deras blickar sökte vapen att peta kungen med. Några av dessa förbannade människor stack till Bastiljen. Kommer ni ihåg befälhavaren som blev orolig? Han förhandlade med folket och lovade att inte låta sina styrkor skjuta på dem. Synd att han redan hunnit gömma sig och sina mannar in i den inre delen av fängelseborgen. Portarna stod olåsta och oskyddade, och rätt som det var fick befälhavaren skylla sig själv att allt därinne blir lika stökigt som borgarna själva. Det var ett misstag.

Det andra som gjorde borgarna ännu surare var det att herr Befälhavare gav order åt sina mannar att öppna eld mot borgarna. Några föll. Resten ville mörda allt och alla som hade med regeringen att göra.

Några soldater dök upp på borgarnas sida. De sköt med sina kanoner mot de inre portarna. Befälhavaren skulle nu begå sitt livs sista felsteg. Ojojoj, det här skulle sluta illa för honom… Han tvingade det upproriska folket att lova att han skulle få gå fri. Men de enda som hände (tydligen) var att hans huvud blev avhugget av borgarna på momangen och det höjdes på en stång i stor triumf. Äckel.

Utanför denna händelse ligger en annan. Detta som kommer nu hände före det som jag skrev ovanför. Så, ungefär två månader innan borgen Bastiljens fall, var det många som samlades för att få se riksdagsmedlemmarna komma och sprida en kraftfull atmosfär runt dem… tredje ståndets män hade svarta kläder och trekantiga hattar. Adelsmännens kläder var olika dem som det tredje ståndet hade. Adeln hade hattar med jättebrätten, knäbyxor, sidenknappar och vita strumpor. Prästernas kappor var svarta och lite biskopar och kardinaler hade sina kappor färgade röda. De sista som kom var kungen, drottningen och kungens bröder.

Sen blev det ont om mat. Hungersnöd, oro, nöd i allmänhet… man hade kallat in en riksdag som en ”nödutgång”.  Tredje ståndet var snabbt med att ta över den.  Kyrkan och adeln hade 300 ledarmöter var. De återstående 98 % av de 26 000 000 människorna i Frankrike även kända som tredje ståndet fick ha 600 ledarmöter. Kungen gick med på det. Det var för att om det första och andra ståndet röstade emot det tredje ståndet, då skulle de vinna med två mot en. Det räckte inte särskilt länge för det tredje ståndet att få fler ledarmöter utsedda. De ledarmöterna som hade samlats i Paris ville att de skulle räknas till Frankrikes parlament.

Spooki
9/26/13, 7:19 PM
#6

#4 Jag tycker också det!

#5 Du har ju skrivit jätte mycket ock det var bra skrivet.

Åhh NINJA Ninja

Annons:
[etsan]
9/26/13, 9:49 PM
#7

#5 jättesuperduper bra och lång text!

[SporeDiatrymisss]
9/27/13, 6:10 PM
#8

Men det räcker inte… jag måste även skriva om Napoleon och vad som hände sen osv… :-( Men jag har iaf kommit en bit!

Upp till toppen
Annons: