2014-02-21 21:27 #0 av: axa

Har diskuterats om vad som är bäst, äkta eller fejk päls i en annan tråd så startar en där vi kan diskutera bara om det.

Själv tycker jag att det är okej med äkta päls, OM djuret haft ett bra tidigare liv. Bara för att det spridits att grossistuppfödare håller djuren i gallerburar i hela djurens liv och att dom aldrig får se dagens ljus så betyder det inte att alla är grossist uppfödare. Eller?

NEJ. Det finns de djur som bott fritt eller fått bo hos uppfödare som föder upp djuren till att bli just pälsmössor, vantar, kragar eller annat. Men dom får bo i stora hägn där dom sköts om på rätt sätt och får leva ett hyfsat bra liv. Samma sak är det ju med t.ex kossor, dom bor i hagar på sommaren och sedan bor dom inne tills sommaren kommer igen. Sedan slaktas dom och blir mat, möbler, mattor mm. Vissa kalvar får aldrig se ljuset heller, dom slaktas som kalvar. Kolla efter kalv i matbutiken nästa gång du går dit. Det är ju samma sak, fast dom får bo i lador tätt intill varandra. Då får väl dessa djur det bättre (de som ska bli pälsmössor mm.) eftersom uppfödarna ofta låter djuren ha möjlighet till att gå in och ut när dom vill året runt (vad jag vet och läst). Hönor har det tidigare diskuterats om, nakna hönor med klippta näbbar som bor i en lada med en hel drös andra hönor. Det är Vad man kallar EKOLOGISKT. Jamen visst, vad ekologiskt och trevligt dom verkar ha det. Nakna och med stubb-näbb. Rena drömlivet för en höna va?

Jag har både fejk och äkta päls på mina jackor och mössor, men äkta är mycket finare enligt mig. Kollar alltid upp att djuret på min mössa, jacka eller liknande har haft det bra i sitt liv. Köper aldrig av grossister!

Vad föredrar du och varför? (skriv en kommentar vad du tycker).