Annons:
Etikettallt-mellan-himmel-och-jord
Läst 843 ggr
missan´s
2014-06-02 15:05

Laserforbi, hjälp!

Hej!

Förra året var jag och min familj på utomlandsresa i Grekland. Det här var andra gången jag var utomlands, dock hade jag "bara" varit i Tyskland och bott hos min moster när jag var cirka åtta år. 

En kväll när vi hade varit på restaurang och vi skulle tillbaks till hotellet så var det barn, på kanske 5-6 år, som sprang runt och lyste med någon lampa. Min yngre bror blev nyfiken och försökte titta in i den. Plötsligt kom en kvinna fram till oss och varnade min bror och oss. Det var nämligen en laser leksak som pojken hade. Och det var inte den enda! 

Sen den dagen var jag livrädd! Jag drömde mardrömmar, jag tittade ner i marken hela tiden när vi var ute och grät och ville åka hem. 

Nu är jag livrädd verkligen, vågar absolut inte åka utomlands något mer. Jag tycker det här är jätte skrämmande! Jag skulle gärna åka till min pappas ursprungsland och några länder till, men jag är rädd att dom där laserleksakerna ska dyka upp igen. Vad ska jag göra?!

Behöver tips, råd!

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Maria
2014-06-02 15:19
#1

Nu är jag inget barn men det kanske är OK om jag skriver ändå?😉

De här pennorna/leksakerna är en form av laser som inte är så farliga. Man ska visserligen inte lysa i ögonen på folk men det ska man inte göra med vanliga ficklampor heller.

Här hemma i Sverige finns liknande leksaker och det är jättevanligt att man har sådana som leksak till katter.

Jag  är 52 och har två sådana laserpekare🙂 till mina katter. De älskar att hoppa och jaga den röda pricken.

Det var bra att kvinnan sa till men samtidigt tror jag att du blivit skrämd helt i onödan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

axa
2014-06-02 16:44
#2

Dom är inte farliga. Djur av olika slag brukar gilla laserpekare. Röda från djurbutiker och så är tillåtna i Sverige men de som t.ex är gröna är olagliga att ha i Sverige. Det är för att man kan få försämrad syn/allvarliga synproblem om man får lyset i ögonen, men detta gör inte att man bör vara rädd för dom! Om det är några som lyser på dig eller runt dig så kolla ner i marken och ignorera för då kan inget hända. "Lasern" är bara en stark lampa och kan inte skada dig på huden. 

Tror bara att du jagade upp dig själv lite förra året.

Ett tips är att köpa en och lysa lite, gör något kul av det så du får en bra känsla av pekaren.

missan´s
2014-06-03 07:30
#3

#1 & #2 Det säger dom i Grekland med.. Men knappast. Det var förresten grön laser som det var.😓

#2 Nej, är nog inget för mig med laserpekare. Då skulle jag inte känna mig trygg hemma..🤐Skulle häller inte få för min mamma även om jag skulle vilja..

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Maria
2014-06-03 08:32
#4

Jag har varit Grekland många gånger och vet att man kan köpa sådana laserpekare lite varstans. Det finns  grön laser som är "fejk" så att säga. 

Ungdomar verkar tycka det är extraroligt med dessa gröna laser leksaker för att folk blir så jätterädda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

linn8
2014-06-04 16:47
#5

När vi var i Turkiet lyste barnen upp till balkongen och försökte lysa på oss:S hoppas att det var ofarligt annars skulle det ju vara väldigt allvarligt de de gjorde:P men jag har för mig att röd var ofarlig, grön farlig för ögonen och blå bränns? (Har för mig det)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

axa
2014-06-04 20:54
#6

#5 Alla lasrar är mycket farliga för ögonen! Ingen är "ofarlig" eftersom man kan få allvarliga ögonproblem. Röda kan även vara som förr i tiden då "lasermannen" dödade folk och kan upplevas mycket skrämmande. Lys aldrig vid folk!

Annons:
Maria
2014-06-04 21:15
#7

#6 Nu dödade inte lasermannen med laser utan han siktade med laser för att sedan skjuta sina offer.

De laserpennor som är leksaker är tämligen ofarliga och man kan knappast stirra i ljuset mer än någon millisekund för det är obehagligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

axa
2014-06-05 09:36
#8

#7 Jo, jag vet att han siktade på sina offer med lyset. Leksakerna är ofarliga med att lysas på armen t.ex. Sen öven om man vet om att ögonen kan ta skada så är det ofta en reflex att titta bort direkt. Jag har råkat lysa i en spegel och fick lasern i ögonen, men det gick bra och jag tittade direkt ner. Inget hände och min syn är helt normal. Det gick så fort, det är om man stirrar in i lasern som det kan bli dåligt.

Upp till toppen
Annons: