Annons:
Etikettdjur
Läst 2661 ggr
Weasley
11/18/14, 9:09 PM

Husdjur

Jag är så himla ensam på fritiden och jag har varken syskon eller djur, därför frågade jag mamma och pappa och dom sa kanske, och att det inte fick vara: Hamster, marsvin, chinchilla,råtta,mus,kanin,hund,katt,iller, eller så. Dom är SÅ tråkiga. Finns det ens något med husdjur man kan ha? :(

Trololololololololololo

Annons:
Grace2009
11/18/14, 9:13 PM
#1

Fåglar kanske?

Sasa Allie
11/18/14, 9:13 PM
#2

Kameleont och andra reptiller, vill du ha däggdjur så finns det igelkott.


Cahira
11/18/14, 9:19 PM
#3

Salamander, sköldpaddor (rysk stäppsköldpadda blir inte så stora), fiskar, leopardgecko?

Leopardgeckos är sjukt söta. :) http://u.jimdo.com/www49/o/s7a0e17278f80676f/img/iaca3202c5d1a9286/1387288918/std/gesunder-gecko-by-www-der-leopardgecko-de.jpg

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LillyAmanda
11/18/14, 9:24 PM
#4

Är det jag som missförstår eller är alla djuren du räknat upp tråkiga? Ursäkta :)

**//Amanda

Whippet
11/18/14, 9:27 PM
#5

#4 Tror hon menar att det är tråkigt att hon inte får ha dom djuren av sina föräldrar

I'm out Vilar huvudet i handen

IceTee
11/18/14, 9:30 PM
#6

Det finns ju massor, men vet du varför du inte får ha de djuren?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Weasley
11/18/14, 9:30 PM
#7

#4 Jag såg nu att det var svårt att förstå haha men #5 har rätt, jag menar att mina föräldrar är tråkiga

Trololololololololololo

Weasley
11/18/14, 9:32 PM
#8

#3 Gud så söta

Trololololololololololo

IceTee
11/18/14, 9:32 PM
#9

Det finns ju alltid reptiler, de har jag fallit för! Men de är inga sällskapsdjur, precis som fiskar! Sen finns fåglar, men de låter och skräpar ner, så risken är att det inte är tillåtet heller! Och så finns såklart fiskar, men många kan tycka att de är lite tråkiga!

Igelkottar och gerbiler finns också! Och tydligen är det helt lagligt att ha grävling i Sverige 😃 (dock är det nog svårt att se till att de får utlopp för sina naturliga instinkter…)

Medarbetare på Skor iFokus

Weasley
11/18/14, 9:36 PM
#10

#8 Åh allt kom inte med ._. Kort sagt: dom sa nja. #9 Grävlingar? :O Och sen fiskar.. Det känns så tråkigt, man kan inte liksom kela. Inte ens hålla i dom :/Men vi funderar på en sköldpadda faktiskt :) inte för att dom är så gosiga men ja..

Trololololololololololo

IceTee
11/18/14, 9:39 PM
#11

#10 haha, ja, lite rolig fakta! Man får faktiskt ha det mesta, så länge det inte är rovdjur (sengångare är ok t.ex!) 

Dina föräldrar har ju sagt nej till det mesta som är gosigt tyvärr, du kanske ska sätta dig ner och prata med dem?

Medarbetare på Skor iFokus

Weasley
11/18/14, 9:42 PM
#12

#11 KAN MAN HA EN SENGÅNGARE??!! WHOOHOHIOOO! det står på min önskelista faktiskt :P mer som ett skämt men jag ääääälskar apor och sengångare. Och jag vet, dom säger nej för att mamma tycker små djur är äckliga och det tycker INTE jag. Och pappa är allergisk mot katt ochdå gav jag förslag på sibirisk katt (hälften av alla allergiker är inte allergiska mot dom) pappa bah: njaa och då sa jag att han kunde göra ett allergitest och han är så tråkig och han vill inte det D: Aa jag ska prata med dom :)

Trololololololololololo

Cahira
11/19/14, 1:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Mina sköldpaddor var sällskapliga faktiskt. Hade Chrysemys Picta Bellii (Engelskt namn Western Painted Turtle, svenskt namn: Målad Guldsköldpadda) och hanen gillade mest att ligga på mig för min värme men honan ääääälskade att bli kliad på huvudet. Hon slöt ögonen och tryckte upp huvudet mot min fingertopp. Fick fippla med hennes fötter och hon bara slappnade av. Båda (när de var i akvariumet) gillade när jag la naglarna mot skalet så de fick gnugga skalet mot mina fingrar och klia sig för att påskynda "fällandet" av skalplattorna som förnyas hela tiden. Vattnet blir ruskigt skitigt snabbt både från avföring men även hudflagor de fäller och matrester när de äter så bra pump är viktigt och rengöring rätt så ofta med vattenbyte och skrubbande. Matning på separat plats (balja typ) rekommenderas. 

De behöver kunna få sola under en UV lampa och jag hade även en doppvärmare för att hålla vattnet i bra temperatur. Jag hade dom på golvet för motion nån gång i veckan och de älskade det. Men fick tänka på att de inte skulle bli alltför kalla så kollade med jämna mellanrum hur kalla deras fötter blev. 

De var så galet smarta! När de gick någonstans där de inte fick vara så lyfte dom skalet och SMÖG tills jag kom på dom. Jag frågade vart den individen var på väg eller gjorde (vad gööör duuu?) och de tittade på mig för att se om de var påkomna och sedan bytte riktning ungefär som "Näe jag skulle bara kolla den fina väggen här borta." 

Landsköldpaddor skräpar ned på sitt egna vis också förstås men kräver nog mindre skötsel eftersom man slipper massa vattenbyte. Men chrysemys picta bellii var en underbar förstagångssköldpadda och de var inte det minsta aggressiva som rödörade vattensköldpaddor kan vara (bitas). 

Nu blev detta långt, men även om sköldpaddor inte har päls så var de otroligt roliga att titta på och ha på golvet, ha liggandes på ens ben eller fötter när man satt på golvet, och jag har så fantastiskt många fina minnen med dom. 

Här är en bild på hanen jag hade. :) Skulle älska att skaffa nya igen. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Weasley
11/19/14, 6:55 AM
#14

#13 Nhåå vad söööööt! Tack så jättemycket för tipsen :) jag ska läsa dom för mamma sen.

Trololololololololololo

Weasley
11/19/14, 7:21 AM
#15

#13 Hur mycket kostar de med terrarium och lampa och det man nu behöver, utom maten?

Trololololololololololo

Cahira
11/19/14, 7:42 AM
#16

#15 Ärligt talat ingen aning. Vi hade redan akvariumet och jag var så ung att mina föräldrar skötte betalningen samt att detta var på sent 90tal tidigt 00 tal (jag är lite gammal för denna sajt egentligen :) ). Du kan dock kolla blocket, ibland finns det sköldpaddor med allt ingående för att intresse svalnat. :) 

Kolla bara så ni följer lagarna för hållning av sköldpadda. Det är mycket stora ord här, men du kan visa dina föräldrar om det blir aktuellt. Denna innehåller även för ormar, ödlor, landsköldpaddor, sumpsköldpaddor, vattensköldpaddor, med mera. :) https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf

Om ni är inne på landsköldpadda så är landskoldpaddor.se en rätt så bra sajt för information. :) Så har vi ju såklart reptiler iFokus. Här är en artikel för leopardgeckon. http://reptiler.ifokus.se/articles/4d71674cb9cb46221d076977-skotselrad-leopardgecko-eublepharis-macularis

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[anonymie12]
11/19/14, 12:37 PM
#17

Är det inte för alla upp till arton? Är du mer än de? #16

Cahira
11/19/14, 10:12 PM
#18

Jag är över 18. :) Såg inlägget bland senaste inlägg och ville hjälpa till med förslag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: