Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 2382 ggr
Moppen
2015-02-07 12:33

Bota förkylning?

Tjenare!

Inte sätt mig förr, naeej, jag är NY!

Jag tänkte fråga er hur jag blir av med en förkylning under en natt.

Har tävling nu på måndag, och vill bli frisk tills dess, har redna missat ena tävlingen. (Friidrott snackar vi här! 😉) Nån med super bra tips?

MVH// Moppen😃

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Annons:
Saffran0Spice
2015-02-07 12:34
#1

Honungsvatten, vila, varmt klädd när du sover och 2 alvedon!

Moppen
2015-02-07 12:37
#2

Har läst att alvedon inte hjälper?! 🤫

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

catcult
2015-02-07 12:38
#3

Det tråkiga svaret är att det inte går. Tyvärr! Honungsvatten och andra huskurer kan lindra dina symptom, men förkylningen kommer inte botas av det.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Moppen
2015-02-07 12:41
#4

Tänkte väl det, honungsvatten är väl inte så att det hjälper mot halsont/halsbränna?

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Saffran0Spice
2015-02-07 12:41
#5

#2 Hjälper på mig, men det kan vara från person till person också.

När jag gör som jag skrivit i #1 - vilar en hel dag, dricker varmt honungsvatten och tar 2 alvedon innan jag går och lägger mig och sover varmt så att jag svettas under natten. Då är jag frisk dagen efter ^^
Svettas ut skiten under natten och alvedonen hjälper till att stöta bort basilluskerna haha

Moppen
2015-02-07 12:42
#6

Jag chillar framför datorn med en tjock ylletröja. 😉

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Annons:
catcult
2015-02-07 12:44
#7

#4 Honungsvatten kan lindra halsont för stunden. Har du några starkare receptbelagda värktabletter hemma kan du prova att ta två sådana, det brukar ge god effekt (dock inte bota din förkylning)!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Moppen
2015-02-07 12:45
#8

Nej, bara sånna där typ Strepsil (stav?) för halsbränna och hostmedicin.

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Saffran0Spice
2015-02-07 12:46
#9

#8 de kan du smälta ner i varmtvatten och dricka om det är jobbigt att suga på/svälja dem =)

Moppen
2015-02-07 12:47
#10

Vilket dera?

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Moppen
2015-02-07 12:49
#11

Dock är det bara lite täppt i näsan och lite snuvig (för att vara exakt). (Kom på att vi hade nässprey! 👍)

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Sindri
2015-02-07 12:59
#12

Det här vill du säkert inte höra, men även om du är ung så skall du absolut inte tävla eller göra några fysiskt ansträngande övningar om du är förkyld. Jag förstår om du tycker att det är en enorm besvikelse, men det kan få följder för lång tid som du inte kan överblicka. Då kommer du inte att tycka att en tävling var värt det.
Jag skulle aldrig släppa iväg något av mina barn på sådant om de var det mista förkylda.

Om du har feber skall du inte ta alvedon eller annat febernedsättande. Febern ingår i kroppens immunförsvar. Virus, som de flesta förkylningar kommer av, dör nämligen i en högre kroppstemperatur. Läkare har slutat rekommendera febernedsättande - undantag mycket hög feber, speciellt hos små barn.

För att lindra dina symptom, framför allt smärta i halsen är ingefära bra. Gör ett te genom att sjuda färsk ingefära i vatten, låt stå och dra och drick så starkt du kan. En klick honung kan hjälpa till att lösa slem om du har det.
Ett te på timjan är också bra, framförallt om man känner sig täppt i näsan, oregano och honung funkar mot hosta.

Ta inte honung på kvällen eftersom det löser upp slem, och du vill inte hosta hela natten.

Halstabletter är mest socker och socker är inte bra när man är sjuk.

En yllehalsduk (även nattetid- OBS bara ren ull) kan få bort halsont. Eller nånting annat i ren ull som du kan linda runt halsen och lägga över bröstet. Fetvadd i öronen (inte vanlig bomull) kan också hjälpa till för att få så varmt som möjligt.

Moppen
2015-02-07 15:51
#13

#12

Bara för att säga detta, jag känner mig pigg, men snorig. Och sen är jag direkt inget jätte litet barn i 5-7 åldern, bara så du vet. Jag är 12. 😉

Jag vet att du tycker jag inte ska träna, men jag har träningar på tisdag och torsdag, och varit litet förkyld nu under 2-3 veckor, små snuvig under veckorna. Allt jag tränar in, så blir inte så lätt att nöta in efter ett par veckor.

Får jag undra? Går du på nån sport som du brinner för? (förstår du?)

Jag har tränat fotboll 3-4 år och nu håller jag på med friidrott, inne på mitt tredje år, eller fjärde. 😎 

Kanske du läste, att jag redan missat  första tävlingen.

MVH// Moppen

Alla människor är lika värda! Kramas

//Moppen

Annons:
Ouroboros
2015-02-14 12:17
#14

Hurofta brukar du gå utan tofflor/barfota?

Håll dig riktigt varm, se till så att dina fötter, näsa och hals inte är kalla. Jag blir också förkyld om jag går med kalla fötter/hals.

Varför heter min skäggagam Ferrari? Jag har ingen aning..

Flöffo
2015-02-14 15:29
#15

I så fall kan det vara bra att inte hålla huvudet kallt heller. Jag blir alltid förkyld om jag tvättar håret och går runt och lufttorkar det (hemma, inte utomhus såklart). Det är bara på sommaren som jag kan låta bli att inte använda hårfön utan att bli förkyld.

//Flöffo

Molekylflickan
2015-02-14 19:22
#16

Jag skulle så gärna vilja ta en lång löprunda nu, men jag är också förkyld. Vet precis vad du menar med att brinna för något! (Min hals brinner just nu, muhah). Friidrottar jag med, fast snöar in mig lite mer på långdistanserna just nu. Nejmen, ta det lugnt bara. Ge kroppen vila och sånt, så att den kan bekämpa förkylningen,

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

battlecruiser12
2015-02-18 23:56
#17

Som #12 sa så är bäst att inte hålla på med fysisk aktivitet när man är sjuk. Infektionen kan nämligen sprida sig till hjärtat och andra inre organ.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

Upp till toppen
Annons: