Annons:
Etikettallt-mellan-himmel-och-jord
Läst 636 ggr
[Lilllufsen]
2011-07-05 10:24

vaför juli

vaför heter juli juli å är nu. juli bode va decemmber för då ä de jul å de är jul i juli

Annons:
Caroline.H
2011-07-05 11:07
#1

Haha, det har du ju rätt i ;) Har aldrig tänkt på det… Men det finns ju ändå en massa anledningar till varför månaderna heter som dom gör, det har ju att göra med saker som hände för en hel massa år sen vid en speciell tid på året osv… :)

//Caroline


KaninPiggelin
2011-07-05 12:50
#2

Det har jag också tänkt på! :D

Det är rätt skumt igentligen :P

 /Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Lilllufsen]
2011-07-06 11:29
#3

1 ja vet att de är nåt sånt samma jäller dagarnas namn

ks.gerbil
2012-08-18 20:24
#4

hittade denna tråd såhär när jag grävde i arkivet tänkte jag kunde ge en liten vetenskaplig förklaring som kanske klarnar upp era frågor :3

månadernas namn kommer från det latinska som va språket romerna pratade för hundratals år sen. de hade 10 månader och om man kan italienska eller något språk som likanr den så kan man höra det: t.ex. om vi lär oss räkna till 10 på italienska uno, due, tre, quattro, cinque, sei, sette, otto, nove och dieci så om vi lyssnar på månaderna: settembre, ottobbre, novembre, dicembre eller på svenska september, oktober, november, och december. hör ni varför de kallas så? ^^  sen de andra månaderna som januari, februari m.m. fick namnet efter gudar os.v. tror att precis juni och juli va de månadrna man la in när vi bestämde ha 12 månader så man kanske inte tänkte på att på svenska så heter jul jul och att det likar juli ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Gerbilles
2012-08-19 08:35
#5

Oj, va lika italienska o franska siffror är. haha :D

ks.gerbil
2012-08-19 09:55
#6

5# ja det kan man ju säga ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Upp till toppen
Annons: