Annons:
Etikettfrågor-som-söker-svar
Läst 409 ggr
[SporeDiatrymisss]
2012-11-04 11:54

Favoritsten/mineral/metall/whatever?

Hej! Jag undrar över vilken mineral/sten/metall/whatever tycker ni mest om? Själv diggar jag Volfram, titan, kvarts, lapis lazuli, obsidian, allmänt fossiler, sandsten, BÄRNSTEN!!!, ametistgeoder, grön jade och… *trumvirvel* …KISELALGERNAS SKAL!!!

(Otroligt vackra i mikroskop!)

Annons:
Gerbilles
2012-11-05 18:57
#1

Jag gillar turkos, peridot (som är min månadssten) och safir. :)

Randen
2012-11-05 22:52
#2

Jag gillar platina, uran, torium, plotonium och opaler. Själv är jag väldigt intresserad av kraft alltså tex kärnkraft etc… Kemi, teknik, och fysik är väldigt intressant enligt mig och

[SporeDiatrymisss]
2012-11-05 23:31
#3

Joo #2 påminde mig om bly som är en avfallsprodukt från sånt mojs som uran… å så gillar jag torium.. Inte för att härmas! :-)

Randen
2012-11-05 23:36
#4

Förta gången var något år sen i minecraft sedan kollade jag upp det och det var ju faktiskt en riktig mineral som finns nere i Afrika :D trodde det var en på hittad mineral men man använder den vist till smycken liknande :D

[SporeDiatrymisss]
2012-11-05 23:43
#5

#4 vilken mineral? Obsidian? Lapis lazuli? :-)

God natt!

Randen
2012-11-05 23:43
#6

Fissions kraft är mer so. Ett tillägg till kärn kraften med en ny kylnings metod för minskad risk av nukleär skada på bränslet och turbinen därmed minskad risk till olyckor :)

Annons:
[SporeDiatrymisss]
2012-11-06 13:28
#7

#6 Tur man läser illustrerad vetenskap… annars hade jag tänkt "vaaaa" ;-) Kan lägga till hur atombomber funkar när vi ändå är inne på nukleärt. En atom, vid klyvning, sprider ett enormt antal kvarker. Alla atoner måste ha en viss mängd kvarker för atyt förbli stabila. När kvarker läggs till blir atomen mycket instabil och kollapsar. Flera kvarker sprids ut och så går det, fast mycket, mucket fortare. Samma metod används i kärnkraftvärk p.ga. den starka energin som skapas när de instabila uranatomerna klyvs med hjälp av medtoden, fast mer kontrollerat.

:-)

Tokyo
2012-11-06 16:58
#8

#1 Hur kan man kolla vilken månadssten man har? Jag har för mig att min syster gjort det, men hon säger att hon inte minns hur.

Gerbilles
2012-11-06 19:15
#9

#8 Jag tittade på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zodiaksten Fast man kan nog ta reda på det på ett annat sätt :)

Upp till toppen
Annons: