Annons:
Etikettallt-mellan-himmel-och-jord
Läst 332 ggr
[SporeDiatrymisss]
2013-01-01 19:15

Skurit mig riktigt ordentligt.

Jag skar passionsfrukt och var oförsiktig. Jag fick lära moig den extra hårda vägen att man ska vara väldigt försiktig med knivar. Den var stor och vass och den halkade ner och rakt in i mitt finger. Hårt. Ända från mitt vänstra pekfingers nageltopp, i en halvcirkel ner till undersidans mitt. Blää ;-( Det gör så ont!! ;-( ;-(

Jag känner mig som en handikapp, detta är j***** mycket värre än ett litet brännsår..

Annons:
Caf_Roy
2013-01-01 19:27
#1

Jag vet att jag egentligen inte får skriva här, hamnade här via uppdaterade inlägg och blev lite orolig för dig och kunde inte låta bli.

Har du varit in till vårdcentral eller så? Även om det inte behöver sys tror jag de har någon sorts specialplåster som håller ihop sårkanterna så att det inte gör så ont och hjälper huden att läka så risken att det blir ärr minskar väldigt mycket.

Jag fick ett sånt plåster av skolsyster för några år sedan när jag hade ramlat med cykeln. Men ju förr de sätts på desto bättre, så åk in till vårdcentralen och fråga. I bästa fall behöver du det inte, men bäst att åka in ifall de har något som hjälper.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[SporeDiatrymisss]
2013-01-01 19:36
#2

#1 Det var inte så djupt. Annars så skulle mitt plåster drypa av blod och jag skulle inte ha någon känsel. En två millimeter kanske. Och så har jag förresten skrapat upp hela vänsterknät (för 3 år sedan), och ärr vill jag bara samla på som "gamla goa minnen". :-)

Caf_Roy
2013-01-01 19:46
#3

Vad skönt att höra. Eftersom det var så långt trodde jag att det hade gått djupare.

Ju bättre du lyckas tejpa ihop sårkanterna desto mindre kommer det att göra ont, men det är riktigt jobbigt att skära sig i fingret med alla nerver som går där (talar av erfarenhet) så jag känner med dig.

Jag har hört att man kan mosa en värktablett typ ipren i lite vatten och kleta på runt såret som lokalbedövning om det blir jobbigt, typ när man ska sova kan det vara lika störande som någon som sitter och pokar en, men jag har aldrig provat det själv.

Nu är jag inte orolig längre, så om mod vill rensa bort överåringar är det fritt fram.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[SporeDiatrymisss]
2013-01-01 20:37
#4

#3 Jag såg på såret när morsan bytte plåster och bandage (mest som stötskydd). Herre gud vad jag var orolig i onödan. Den må vara lång, men inte så djup. Nu vet jag. :-)

Upp till toppen
Annons: