Annons:
Etikettdjur
Läst 3677 ggr
axa
2/21/14, 9:27 PM

Äkta eller fejk?

Har diskuterats om vad som är bäst, äkta eller fejk päls i en annan tråd så startar en där vi kan diskutera bara om det.

Själv tycker jag att det är okej med äkta päls, OM djuret haft ett bra tidigare liv. Bara för att det spridits att grossistuppfödare håller djuren i gallerburar i hela djurens liv och att dom aldrig får se dagens ljus så betyder det inte att alla är grossist uppfödare. Eller?

NEJ. Det finns de djur som bott fritt eller fått bo hos uppfödare som föder upp djuren till att bli just pälsmössor, vantar, kragar eller annat. Men dom får bo i stora hägn där dom sköts om på rätt sätt och får leva ett hyfsat bra liv. Samma sak är det ju med t.ex kossor, dom bor i hagar på sommaren och sedan bor dom inne tills sommaren kommer igen. Sedan slaktas dom och blir mat, möbler, mattor mm. Vissa kalvar får aldrig se ljuset heller, dom slaktas som kalvar. Kolla efter kalv i matbutiken nästa gång du går dit. Det är ju samma sak, fast dom får bo i lador tätt intill varandra. Då får väl dessa djur det bättre (de som ska bli pälsmössor mm.) eftersom uppfödarna ofta låter djuren ha möjlighet till att gå in och ut när dom vill året runt (vad jag vet och läst). Hönor har det tidigare diskuterats om, nakna hönor med klippta näbbar som bor i en lada med en hel drös andra hönor. Det är Vad man kallar EKOLOGISKT. Jamen visst, vad ekologiskt och trevligt dom verkar ha det. Nakna och med stubb-näbb. Rena drömlivet för en höna va?

Jag har både fejk och äkta päls på mina jackor och mössor, men äkta är mycket finare enligt mig. Kollar alltid upp att djuret på min mössa, jacka eller liknande har haft det bra i sitt liv. Köper aldrig av grossister!

Vad föredrar du och varför? (skriv en kommentar vad du tycker).

Annons:
Stallmima
2/21/14, 9:32 PM
#1

Använder inte äkta päls i kläder och kollar noga vad skor mm består av innan det köps, det här med att djuret skulle haft det bra i uppfödningen köper jag inte längre. Det är utnyttjande av själsliga varelser

linn8
2/21/14, 9:34 PM
#2

Jag tycker att det är heeeeemskt fel att ta dö på djuret enbart för pälsens skull. Visst, äkta är finare men är det inte bättre att djuret får ett långt härligt liv än ett kort härligt liv och sen sluta som en halsduk? Personligen tycker jag att människor inte ska utnyttja djurens utseende på detta sett. Men det är min åsikt. Päls ska sitta på djuren! Om det är så viktigt att ha päls så kan väl människorna sluta raka sig istället;) haha menar inget illa men så tycker jag!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

axa
2/21/14, 9:42 PM
#3

#2 Haha, joo, bra poäng! Det är väl dags att man slutar raka sig då😛

Fel kan det vara, men skulle man släppa ut alla grossistdjur skulle det bli inavel, dom skulle alla dö eftersom dom inte vet någonting om överlevnad och vissa försörjer på avel av dessa djur (bryr mig inte ett skit om grossisterna utan uppfödarna som faktiskt gör vad dom kan för att djuret ska få ett bra liv). Uppfödare avlivar inte djuren precis när dom är födda liksom, utan dom får leva ett liv lite som en hund typ… ;P Svårt o förklara………. Skulle bli lycklig om alla grossister tappade tillståndet för att hålla djur och att bara uppfödare är godkända att avla dessa djur)

linn8
2/21/14, 9:49 PM
#4

#3 nej absolut inte släppa ut dom. Hellre dela upp dom honor/hanar i varsin stor inhängnad och sen inte ta mer ungar

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

stinabest
2/21/14, 9:58 PM
#5

Tycker som du, axa. Så länge dom har haft ett bra liv tycker jag det är okej. Men tycker fortfarande det är hemskt att dom föds upp till att bli en mössa eller en jacka bara för att vi människor skulle råka tycka det är fint. Men jag vet inte, är så velig med det eftersom jag själv har en mössa i äkta päls.


Alexxiis
2/21/14, 10:22 PM
#6

Håller med ts! Äkta är ju 101239847 gånger snyggare men fejk är ju billigare och bättre. Så det är svårt :/

Annons:
Bello_O
2/22/14, 5:09 PM
#7

Jag tycker mer om fakepäls även fast jag tycker att äkta ä finare. Ni som tycker att äkta är fult, alltså det blir ju lite som att säga att djuren är fula egentligen… Men jag köper fejk för att jag annars kan råka köpa päls från grossister!:/

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Gerbilles
2/22/14, 5:25 PM
#8

#7 Fast du tycker väl knappast en korv är fin för att det än gång i tiden har varit ett djur? 😛

-

Jag tycker som jag skrev i den andra tråden att det är fel om djuret bara har fötts upp för pälsens skull. Om man däremot även slaktar för köttet OCH pälsens skull, ser jag inget fel med det, för då tar man åtminstone vara på allt. Men t.ex rävarna som användes till dom här pälsbollsmössorna blev ju knappast en hamburgare sen - vilket är fel enligt mig. 

Har tänkt bli vegetarian för att köttindustrierna ser ut som dom gör idag eller eventuellt börja föda upp kaniner och sedan slakta, så vet man att dom har haft ett bra liv. 

Btw, jag kommer aldrig tycka illa om en person för att den har t.ex en jacka med äkta päls - kommer bara inte tycka om jackan/mössan/whatever så värst mycket! 🙂

Bello_O
2/22/14, 7:24 PM
#9

#8 Nä, men korven har ju inte pälsSkämtarGalen

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

stinabest
2/22/14, 9:36 PM
#10

#9 Men jag menar ett dött djur är ju inte så vackert? :/


Bello_O
2/22/14, 9:52 PM
#11

#10 Inte själva djuret kanske men pälsen är ju densammaGlad Men det är ju klart man kan ju tycka så om man vill.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

stinabest
2/23/14, 12:15 AM
#12

#11 Förstår var du menar :)


tusstuss
2/23/14, 12:48 PM
#13

Äkta päls är ish ish. :(

Portal Is Love, Portal Is Life.

Annons:
axa
2/23/14, 6:26 PM
#14

#13 varför? Är ens husdjur ish ish då? För den har ju äkta päls 🤔

[MARWAKE]
2/23/14, 6:45 PM
#15

#14 Fast ens husdjur är ju inte dött direkt ;) Men jag förstår vad du menar med det ;)

axa
2/23/14, 8:08 PM
#16

Nee, ens husdjur är inte dött (oftast inte iaf), men #13 sa bara att äkta päls är "ish ish" och vad jag vet så har levande djur äkta päls😉

Evelina!
2/23/14, 9:51 PM
#17

Föredrar fejk, då VET man att INGET djur lidit!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[MARWAKE]
2/23/14, 10:01 PM
#18

#16 Jo :)

Ceratico
2/23/14, 10:16 PM
#19

Jag kommer aldrig köpa äkta päls och stödja pälsindustrin, för så är det faktiskt: oavsett vart pälsen kommer ifrån så stödjer man till pälsindustrin och faktum är faktiskt att 85-90% av all päls som finns i butikerna kommer från Kina, som inte har några djurskyddslagar, och där får djuren lida för att människan ska kunna ha "åh såååå mycket finare äkta päls än fuskpäls". Att äkta päls är finare än fuskpäls anser jag inte vara en tillräckligt bra anledning för att köpa äkta päls. Jag skiter fullkomligt i om det är finare eller inte, för så länge ett djur lider så ska inte den industrin bli stödd.

Nu utesluter jag inte hur matdjuren har det, hur korna, grisarna, hönorna har det - för det anser jag också vara vidrigt och därför funderar jag faktiskt på att bli vegetarian.

Likadant med läder, bomull, reptilskinn osv. Jag anser att ALL industri där djuren lider är vidrigt och när jag själv har egen inkomst kommer jag endast att köpa ekologiskt eller fejk, både i matväg, klädesväg, skoväg osv. För att vara helt ärlig så tycker jag, faktiskt, att djurindustrin är värre än barnarbetare.

lollynonna
2/24/14, 4:01 PM
#20

#17 #19 kunde inte ha sagt det bättre själv.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
[MARWAKE]
2/24/14, 4:06 PM
#21

Jag föredrar fejk för då kan man vara riktigt säker på att inga djur har lidit ;)

axa
2/24/14, 4:14 PM
#22

Eller kan man? Vad innehåller själva mössan då? 

Vissa mössor innehåller päls från angorakaniner, men antar att man kollar upp det. Men köper man fejk så dödar man inget djur.

Gerbilles
2/24/14, 5:27 PM
#23

#19 Så otroligt bra skrivet!

Bello_O
2/24/14, 5:50 PM
#24

#19 så sjukt bra text!

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

[MARWAKE]
2/24/14, 6:07 PM
#25

#19 Som #23 och #24 säger, riktigt bra skrivet

DogeLove
5/7/16, 9:53 PM
#26

Jag tycker att det är helt fel att döda ett djur för päls eller ens kött heller finns ingen anledning djuren vill ej dö och människor måste inte döda och argumentet om att dom har haft det bra gillar jag ej för det blir lite som om man dyp skulle ta med någon till Boda Borg tillexempel och ha det jätte kul och trevligt men sen voltar man den som följde med och mördar den människan menar inget illa mår någon det är bara så här jag tänker.😉😉😉😉😉

Bello_O
5/8/16, 4:32 PM
#27

Skäms ju när jag ser vad jag skrev för 2 år sedan! Kan inte tycka att äkta päls är fin nu, när jag tittar på den ser jag bara ett dött djur😕

Så synd om djuren att få leva bara för att i slutändan bli kläder till oss. Vi kan väl nöja oss med vårt egna skinn istället?

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
axa
5/9/16, 10:41 PM
#28

#27 Nu när du skrev så tråden poppade upp kan jag inte förstå vad jag själv skrivit. Fy. Det här är absolut inte vad jag står för..! Intressant dock, har inget minne av att jag skrivit det här, men jag skäms verkligen. Jag bär bara fejkpäls numera, och precis som du, Bello_O, så ser jag bara ett liv som gått till spillo när jag ser andra bära päls.

Corgitok
5/20/16, 11:59 PM
#29

Jag föredrar fejk päls, har för mig att det är o-miljövänligt men köper det inte. Om man ska äta köttet är det bra att använda alla delar av djuret men så som det ser ut idag, att man köper pälsjackor från Kina där de drar av pälsen på djuren levande så NOPE, aldrig i mitt liv att jag tänker stå för något sådant! 

Har djuren det bra osv å man använder pälsen när de dör fungerar det, men det händer tyvärr inte så ofta så affärerna ska vara snabba.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Medaljjägaren
5/25/16, 4:39 PM
#30

Jag tycker att du i din text påpekar varför äkta päls är bra. Det är bara negativt med fejkpäls, enligt dig. Personerna som röstat kan delvis ha din åsikt. Jag är emot äkta päls, för du kan ju ställa denna enkla fråga till dig själv: Behöver jag verkligen vare sig äkta eller fejkpäls? Mitt svar på den frågan blev nej.

YEY, INSIDER!

vendelay
5/25/16, 8:46 PM
#31

#30 Bra sagt. Den enda som faktiskt behöver päls (och för övrigt även sin kropp och mjölk och ägg och allt) är ju faktiskt individen som pälsen sitter på.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Medaljjägaren
5/28/16, 8:53 PM
#32

#31 Håller med :) ( Alltså, inte om att jag sa nått bra)

YEY, INSIDER!

Linn Is The New
6/24/16, 5:24 PM
#33

Köper inte päls om jag inte vet till 100% vart det kommer ifrån samt hur djuret har haft det. Men det är väldigt synd att döda ett djur enbart för pälsens skull, då jag anser det onödigt. Däremot så tycker jag att man kan ta vara på skinnet om djuret har gått till slakt, då vissa endast tar köttet och slänger iväg skinnet. Sen så har ju tex samer oftast äkta päls så dom kan hålla värmen under vintern, samt i vissa delar av det fruktansvärt kalla ryssland. Men jag avstår ifrån pälsen, och jag tycker att fejk pälsen är precis lika fin och mjuk som vanlig päls. Om man nu ska slakta ett djur så tycker jag man ändå att man kan ta vara på allt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: