Annons:
Etikettfrågor-som-söker-svar
Läst 2922 ggr
HannaSmile
2014-05-20 12:33

Tandställning

Hej alla! Jag ska få räls tandställning och är rättså nervös.Jag bara undrar hur det känns när man sätter dit den och så.Och vad man kan äta och inte. Berätta allt ni vet.Tack för svar!

No music, no life😀🎤

Annons:
Wellcraft
2014-05-20 12:36
#1

Det känns ingenting när man sätter i den.
Däremot känns det när den spänner & tänderna börjat flytta sig, det kan göra väldigt ont, men det går över.
Man kan äta vad som helst, som vanligt - men det kan göra ont.
Ravioli, pannkakor & soppa funkar toppen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

HannaSmile
2014-05-20 12:38
#2

Tack för info! Jag ska få om typ två månader minst:)

No music, no life😀🎤

HannaSmile
2014-05-20 12:40
#3

Fler svar?

No music, no life😀🎤

[rumelle]
2014-05-20 12:45
#4

Som #1 säger så känns det inte så mkt att sätta dit den men det kommer att spänna och göra ont i tänderna första veckan efteråt. Alvedon brukar kunna hjälpa om du tycker att det gör mycket ont. Du kommer nog inte att vilja tugga så mycket första veckan, så soppor, yoghurt, pasta, fiskbullar, potatismos med sås, eller annan lätt-tuggad mat funkar bra då. :)
För tandställningens skull så kan du få svårt att bita av saker med framtänderna, framförallt på grund av att det gärna fastnar mat. Hamburgare vill man ine gärna bita i för en massa bröd kommer att fastna, men det funkar ju att äta med kniv och gaffel också! Du kommer nog lära dig vad som funkar allteftersom du får prova dig fram. Ett tips är att alltid ha med sig tandpetare så att du kan peta bort mat från tandställningen direkt du har ätit.

Nesslan
2014-05-20 12:46
#5

Håller med ovanstående, det känns inget att sätta in den men när den spänns åt så kan tänderna kännas ömma/värka lite grann. Då kan man försöka att äta mest mjuk mat som man inte behöver bita i. (Att tugga gick alltid bra för mig).

Jag skulle undvika seg mat överlag, till exempel kolor och sega godisar,  vissa bröd och även revbensspjäll enligt tandläkaren. Detta är för att inte tandställningen ska gå sönder. Men skulle den göra det så är det bara att åka till tandläkaren och laga den.

Helt enkelt ät det som känns bra, undvik seg mat som man måste bita/dra i. Det är mina tips!

Kagamine
2014-05-20 12:48
#6

Hej! Att sätta in rälsen känns inget alls, men de första dagarna så kommer det spänna i munnen och tänderna, och du kommer antagligen ha ganska ont tyvärr… Du kommer få med dig tandvax hem som du kan sätta över rälsen på ställen där den skaver mot läppen, använd det! De kanske känns lite konstigt, men man kan få stora sår eller blåsor om man inte använder det alls :( Men efter ett tag när munnen har vant sig är det lugnt att sluta :)

De första dagarna så kommer du antagligen ha svårt att äta saker som är hårda, eller kräver att du biter av dem. Jag föreslår mjuka saker, pasta, soppa osv till en början :)

Sedan så ska du vara försiktig med sega saker under hela tiden du har tandställningen! Det fastnar lätt och kan dra sönder något eller få ett gummiband att trilla av… Dela gärna hårda frukter såsom äpple, för det kan ända att en tråd hoppar av om du tar ett stort bett så..

Sedan en sak till, det kommer fastna OTROLIGT mycker mat i din tandställning, har du på nederkäken kommer det fastna ännu mer… Det kan vara krångligt att få bort, men om man använder den smalare tandborsten man får med sig, brukar det gå bra :)

Hoppas att det hjälpte och fråga gärna om det är något mer du vill veta!

Annons:
Razzora
2014-05-20 12:52
#7

Jag hade tandställning i många år, men när de satte dit den så kände jag inget.
Det som gjorde ont var när de spände och tänderna började och flytta sig sakta men säkert. Dom dagarna efter att de hade spänt så åt jag bara soppa eftersom det gjorde så ont. Men efter några dagar så släppte det och då kunde man äta mer normalt.

Men man ska vara lite försiktig med mat som lätt fastnar eftersom det kommer att fastna på tandställningen. Men bara du är noga med att rengöra och borsta tänderna så sak det inte vara någon fara.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

HannaSmile
2014-05-20 13:05
#8

Tack så mycket för era tips det var det jag trodde:)

No music, no life😀🎤

Upp till toppen
Annons: