Annons:
Etikettfamilj-och-hem
Läst 1829 ggr
elviraj
8/9/16, 11:06 PM

Ensam i våld och hot

Mina föräldrar är skilda sedan 9 år tillbaka, och sen dess har våld och alkohol präglat tillvaron för mig och min lillasyster.
Min uppväxt har inneburit och innebär konstant oro och rädsla, jag är alltid beredd på krissituationer och kan reagera på minsta lilla sinnesstämning.
Jag har också alltid tagit jättemycket ansvar över både min lillasyster och mina föräldrar. Jag har ljugit i 9 år om varför jag har märken på kroppen - för att vara lojal mot mina föräldrar.
Varje morgon har jag vaknat upp till ölburkar och pappa i soffan, men jag vet att jag inte får prata om det.

…men för ungefär 5 månader sedan berättade jag om en händelse för min socialsekreterare och jag flytta till en jourfamilj en tid för att sedan komma tillbaka hem till mamma. 
Nu är utredningen på socialtjänsten slut om 2 veckor och jag är så jävla rädd och orolig. Just nu bor jag bara hos min mamma som hotar med att hon och pappa kommer hamna i fängelse om jag berättar mer, och säger att jag skvallrar om jag pratar osv. Pappa bor jag inte hos då socialtjänsten rekommenderar det. Även om jag är rädd för min pappa så vill jag ha en sund relation till honom, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt? Han ljuger till socialtjänsten om hur det har varit och står inte bakom det jag berättat, hur ska jag kunna ha en relation till honom då?!

Snart kommer jag bli helt lämnad och jag vet inte vad jag ska göra, jag vågar inte prata, för jag vill inte förstöra för mina föräldrar. Min socialsekreterare försöker göra allt för att jag ska prata och känner att jag inte berättar allt. Men när jag kommer dit så går det inte att berätta hur jag en bär mig åt, jag är så rädd :(

Finns det någon här som är i liknande situation, har varit, eller som kan hjälpa mig med vad jag ska göra?
Jag hatar att älska den som skadar en och att hela tiden ha en tystnadsplikt till ens föräldrar.

Annons:
immobilized
9/8/16, 12:01 PM
#1

Vännen, det är klart att du ska berätta.
er rätt villkor. 
Du ska inte behöva ljuga för att vara lojal mot dina föräldrar.
Det är fruktansvärt fel av din mamma att begära det av dig.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
9/8/16, 12:02 PM
#2

Dina föräldrar är vuxna människor som måste ta ansvar för sina handlingar. Att ha barn är inte en rättighet, det är ett privilegium. Det är dina föräldrars ansvar att se till att familjesituationen blir trygg för dig och din syster, det är inte ditt ansvar.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

ifoundnemo
9/17/16, 10:27 PM
#3

Tyvärr kommer du nog aldrig få en sund relation till din pappa om han inte slutar dricka. Min fd styvpappa växte upp med en alkoholiserad mamma, dem fick en bra relation först när han var vuxen och hon nykter, idag har dem en väldigt bra relation - men det tog tid och ärlighet. Han fick bo i fosterfamilj och till sist hos en styvpappa tills han flyttade hemifrån. Så var ärlig, hur svårt det än är - i längden hjälper du hela familjen. Ta hand om dig själv och din syster. Du är fantastsikt stark som vågade berätta!

Upp till toppen
Annons: