Barnens iFokus

Barnens

Etikettskolan-och-fritids
Läst 2514 ggr
baralillajag03
2013-07-04 02:17
0

smink

Hej! Jag hatar att mitt intresse är smink. Asså jag är bara 10 och har en hel låda med nagellack och smink och concealer.. men det värsta är att nu efter sommaren börjar jag i fyran och då vill jag sminka mig, lite mörkbrun eller svart mascara. jag frågade mamma på sms (vågade inte fråga face2face..) om jag fick ha mascara i fyran och hon sa "det tycker jag verkligen inte" och "kanske femman…"! När jag ville ha deo så sa hon "njaa…" och då sa jag att en kompis fick ha deo och då sa hon "det klart du får"… Ska jag säga att en kompis får sminka sig då?? Även fast ingen i min klass är ens smink intresserad. Hjälp

[etsan]
2013-07-04 11:52
4

Tycker inte att du ska sminka dig i skolan. När man börjar fyran är man fortfarande liten (även om det är svårt att inse). Tycker att man ska börja med smink i 6:an som minst. Men om du verkligen vill så tycker jag du ska prata med din mamma och berätta vad du vill och fördelar nackdelar osv:) vill inte låta dum (är bara ett år äldre än dig) men jag har hoppat upp en klass och ska börja 6:an i höst och tänker inte börja sminka mig, kanske, kanske n ästa år. Och visst är det kul med smink, nagellack och sånt! Men jag tycker bara inte att man ska göra det i skolan. :)

Justbe
2013-07-04 12:08
0

jag håller helt med 1# smink ska man har i lite högre åldrar och enligt mig inte i skolan,. Jag börjar i 7 men har inte haft smink i skolan, fast jag är intresserad i ämnet fast till mesta del nagellack. Det mesta smink jag har haft i skolan var läppglans.

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

ara11
2013-07-04 12:33
0

Jag tycker som#1 och #2 att du ska vänta tills du blir lite äldre, Du är fortfarande inte såå gammal tycker jag att börja sminka dig. Jag tycker absolut inte att du ska ljuga för din mamma! Jag tycker du ska lyssna på henne och börja sminka sig när hon tycker det är lämpligt. :)

// Ara11! :)

Medarbetare på tennisifokus och barnens

[GerbilLooover]
2013-07-04 15:51
2

Jag tycker du ska vänta lite innan du börjar att ha smink i skolan, jag börjar 6:an och min kompis ska börja ha smink när vi börjar skolan. Men egentligen tycker jag inte att man behöver smink i skolan, det kan ju vara roligt att ha smink om man är intresserad men det behövs ju inte direkt i skolan, alla är ju fina som dom är! :) Men jag har aldrig varit intresserad av smink heller, och vet ju inte hur kul det är med smink och sånt, men det är ändå lite tidigt att börja sminka sig till skolan när man börjar 4:an.

lol girl
2013-07-04 18:29
2

Börjar 7:an nu till hösten och sminkar mig lite nu och då! ^^ Det man ska tänka på är att ju tidigare man börjar sminka sig, destu missnöjdare blir man med sitt utseende… Detta händer självklart inte alla, men många. Har några i min klass som började sminka sig i 3:an och det har bara blivit värre…. ;) Men man kan börja med att typ sminka sig lite på fester o.s.v?

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Jossangizmo
2013-07-04 18:44
7

Jag håller med dem andra, men däremot tycker jag att läppglans och nagellack är helt okej att använda. Dem skadar inte din hud/ögonfransar på samma sätt som övrigt smink gör :)

karro1999
2013-07-05 09:41
0

jag gillar inte att ha smink så ofta för ingen ser ändå att jag har sminkat mig så det är inte kul att ha smink just därför

lol girl
2013-07-05 11:31
3

#7 är det inte det som är en bra sminkning då? Enligt mig iaf så är det det! ^^ Man ska väll se naturligt vacker ut? ^^

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Lavèn
2013-07-05 13:56
0

Du är antagligen hur fin som helst utan smink! Och som de andra säger vänta! Jag börjar nian nu och sminkar mig inte ^^ 

Händer någon gång att jag kanske har maskara men tycker jag är sjukt fin ändå, låter kanske konstigt men det behöver man kunna säga om sig själv 😉

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

karro1999
2013-07-05 22:26
0

jag har ganska mörka ögonfransa så behöver inte smink. ingen ser om jag har maskara eller inte det är därför jag inte gillar det, jag har fått frågan om jag har maskara några gånger när jag inte har haft det, jag tycker bara det är roligt att sminka mig om jag ska på fest eller om det är någon högtid,min storasyster är den enda som säger att jag behöver smink.

Vikan
2013-07-05 22:44
0

Håller med de övre. Smink kan "förstöra" din hud och lite så. Hur kan man se ut som äldre? Ska själv börja sjuan till höst, men jag använder inte smink. Bara som skoj och till Halloween. Så, vänta med det. Till femman, eller - vad jag tycker - till sexan.                                      Tycker till exempel mascara tynger ner mina ögon. Kan inte ha mascara och glasögon, för den delen… mina glasögon blir smutsiga. För långa ögonfransar. Människor tror i och för sig att jag använder smink.

Gerbilles
2013-07-06 07:58
1

Jag håller med dom övre. Du är säkert jättefin utan smink och behöver inte använda det, speciellt inte om du går i fyran. Då anser jag att man fortfarande är liten och att smink kan man börja med när man är lite äldre. Nagellack vet jag inte om jag anser som smink dock, så jag tycker i alla fall att det är okej att ha i skolan. Och som sagt kan du ju alltid ha smink någon gång ibland på tex fester och sånt! 😃

Jag ska börja åttan och har aldrig ens rört smink, så det är såklart inget man måste ha när man är äldre heller. 😉 Men det är också för att jag har ganska långa och mörka ögonfransar, så jag känner bara att det känns onödigt.

Rebornbabyn
2013-07-06 09:11
0

Jag börjar 6:an efter sommarlovet. Jag använder smink på fest, Julafton och skolavslutning. Tycker att man kan börja så. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

karro1999
2013-07-07 23:44
0

om man ser nagellack som smink så har vissa haft smink sen de var 2-3 år

BlueBäst
2013-07-07 23:53
0

Jag tycker som de flesta andra; att du ska vänta med smink ett tag. Jag ska börja femman till hösten och jag använder inf smink än. När man går i sexan jan det vara lagom att börja;))

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

Spooki
2013-07-08 12:57
0

Jag har börjat lite med nagellack men inte med smink (går snart i 6).

Åhh NINJA Ninja

Nikkzon
2013-09-28 21:57
1

Tips Böj fransarna istället för maskara Det gör jag .ps jag går också i fyran

panini
2013-09-30 21:05
2

Som de över, så tycker jag att du ska vänta med smink. Jag tycker att alla är så fina utan "sitt påmålat face". Jag går i åttan och jag sminkar mig inte. Jag kan ta lite mascara vid någon högtid eller så, men det är nig enda gången. Alla tjejer i min klass sminkar sig och så. Och alla ba "men du är ju så fin i smink". Och det kan jag höra 5ggr om dagen.. Förstår inte att alla ska vara så besatta av att se bra ut inför andra. Folk kan nästan knappt vara dig själva, if you know what i mean! Jag tycker inte att du ska börja använda smink nu iaf, du är fin som du är! Men nagellack och sånt är jättekul att hålla på med. Det är även bra sysselsättning och om men verkligen går in för det så kommer du att bli riktigt bra på det ;)

HejPåDig
2013-09-30 21:30
0

Barn börjar med smink alldeles för tidigt nuförtiden :( 

Du går bara i fyran, och är fortfarande liten och det kommer du förstå om redan ett par år, och du kommer också förstå att det inte är fint med smink på så små barn.

Jag förstår att du vill känna dig fin, det vill jag också men det är inte fint med smink på dem i din ålder. Fundera också på varför du vill sminka dig: 

Är det för att du vill att killar ska tycka du är fin? Svar: Killar som går i fyran bryr sig inte ett dugg om hur tjejer ser ut med eller utan smink, de ser förmodligen inte ens skillnad om man har det eller inte och de flesta killar i din ålder är inte ett dugg tjejintresserade även fast de säger det.

Är det för att du tycker det är roligt? Svar: Då tycker jag att du kan sminka dig, hemma. Somgsagt, du kommer att ångra dig senare ifall du gör det i skolan! Håll på att experimentera hemma istället :)

Jag går i sjuan och använder inte smink :)

HejPåDig
2013-09-30 21:31
0

Om jag lät otrevlig i mitt inlägg var det inte meningen ^^

[JollyJustin]
2013-10-01 17:51
2

Du får såklart välja vad du villgöra :)

När jag gick i 4:an var jag beroende o ville också sminkamig för Misslisibell hade lärt mig :(

Men jag ''kämpade'' jag gömde mig smink/gav bortm.m och nu har jag bara lite kvar eftersom jag vill sminka mig på disco.

Du väljer ialafall ;) Ifall du verkligen vill! Säg til din mamma o prata om det med familjen, du kanske kan börja med läppglans o sedan mer i framtiden :)