Barnens iFokus

Barnens

Etikettdjur
Läst 1318 ggr
linn8
0

Övertala om husdjur?

Hej! Hur övertalar man sina föräldrar om husdjur?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Rebornbabyn
1

Ta först reda på massor av fakta om det djur du vill skaffa. Skriv sedan ett brev där du berättar hur du hade tänkt sköta djuret m.m. Kom överrens med dina föräldrar vem som betalar ev. veterinärskostnader och mat till djuret. Varför får du inte köpa ett djur? :)

Hoppas att det hjälpte. Lycka till!

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

linn8
0

#1 tack så jätte mycket! Pappa tycker att jag har förmycket läxor…. Men det har jag inte, jag har 2 läxor i veckan som jag gör ordentligt, så jag fattar inte problemet?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Rebornbabyn
0

#2 Ok. Jag förstår hur han tänker, han vill nog bara att du ska ha tillräckligt mycket tid för både djuret och läxorna.

Men vilket djur vill du ha? Vissa djur är ju mer lättskötta än andra. Vissa behöver flera timmar om dagen medan andra lite mindre.

linn8
0

#3 marsvin

Rebornbabyn
0

#4 OK. Fråga på marvin.ifokus hur mycket tid marsvin behöver! :)

Candy123
0

Ett tips som har funkat för mig är att man tar hand om de djur man har lite extra och att man hjälper till hemma osv låt fantasin flöda :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

linn8
0

#6 det har jag gjort ett tag och därför tycker jag att det är dags att fråga.

Rebornbabyn
0

#7 Har ni inga djur nu eller?

Lurvas11
0

Du kanske kan prova att skriva ner olika resoneman om varför du vill ha djuret, hur du skulle ta hand om de, osv.

Hälsningar Lurvas11Glad

[GerbilLooover]
0

När jag ville skaffa gerbiler läste jag på så mycket jag kunde och berättade om gerbiler lite då och då, kul grejer att veta och att dom är lättskötta och så. Sen skrev jag massa texter, ritade bilder osv.. 

Men har du inte nyss fått gerbiler? Och ni har väl redan en hund? Hundar tar ju lite tid, och sen måste man ju kunna va med gerbilerna. Jag har gerbiler och undulater, går i 6an och har inte så mycket läxor, men sen när man börjar 7an blir ju dagarna längre och man får mer läxor. Sen blir ju marsvin rätt gamla också.

linn8
0

#9 okej tack, ska bara hitta ett skrivblock=)

Gerbilles
1

Tycker du redan har fått en del bra tips! Tjata bara inte för mycket på dina föräldrar, det tycker dom bara är jobbigt. 😉

Fast jag är lite inne på samma spår som #10. Du fick ju dina gerbiler för inte så länge sen, och du tänkte väl eventuellt ta över en omplacerings hona? Dessutom har du en hund. Är det då inte bättre att du umgås med alla dom djuren du redan har, och sen lite senare skaffare fler? Jag skulle åtminstone ha väntat några månader innan jag skaffade ännu ett djur. 

Marsvin lever dessutom runt 5-7 år, då kommer du alltså vara 17 år (vissa kan ju till och med bli 10 år). Tror du att du bara kommer ha 2 läxor i veckan då? Man måste tänka ett steg längre, går inte att bara tänka på hur det är nu. 

Men om du känner att du har tiden, kör på! Vad vi än säger här stoppar det ju inte dig! 👍

linn8
0

Jo, men djur är min alldra största hobby! Det där med gerbilhonan värkar tyvärr inte bli av då pappa klagar på mina läxor=(

[[tjattehonung]]
3

Marsvin kräver ganska mycket tid i början, det kan ta tid att vinna deras förtroende. Jag tycker du ska vänta lite med att köpa djur.