Prao
Hej! De flesta som läser detta har troligtvis någon gång praoat, jag har praoat två gånger och praoar faktiskt just denna veckan. En gång på Glitter och denna veckan praoar jag på 4 gott (godis affär).
På Glitter fick jag hänga/lägga upp nya varor, vi fick tömma smyckes lådor, tvätta lådorna och sedan lägga tillbaka smyckena. Praoen varade i 3 dagar från kl 10.00 - 16.00 dock fick jag alltid sluta tidigare. Det var ganska jobbigt att stå upp hela tiden och det ända jag fick göra var ju att städa och lägga upp varor vilket är ganska uttråkade då butiken är väldigt liten och trång. Men det slutade bra med en "gåva" på köp hur mycket smycken du vill men max för 210kr.
På 4 gott så får jag sortera godis, städa burkar där godis legat och sedan lägga tillbaka godiset, lägga upp nytt godis i butiken, hjälpa till att bära godis när leveranser kommer mm.. Denna praoen är från måndag - fredag vecka 6. Jag börjar 10.00 och slutar 16.00 varje dag, även här får jag sluta tidigare. Praoen på 4 gott är roligare än på Glitter då jag får äta godis på 4 Gott och butiken är liiiite större. Annars så är det ganska mycket samma som på Glitter förutom att här arbetar jag med godis. 🙂
- Vart praoade du?
- Hur var det (kul/tråkigt?)
- Vad fick du göra?
- Hur länge varade din prao tid?
- Fick du något när du slutade?
Om du inte praoat…
- Vart vill du praoa?
- Hur länge vill du praoa?
- Vad tror du att du kommer få göra/vad vill du göra?
jag praoade på en ridskola 2011 det var jätte roligt jag fick rida 2 hästar per dag (praoade i en vecka) och sen hjälpa till med lektionerna
2012 praoade jag också på en ridskola men inte samma jag fick inte rida nångång bara mocka o hjälpa till o leda hästar på handikapp ridningen och bli översprungen av hästar det var den sämsta praoen
2013 praoade jag på min mammas cafe fick typ fika hela tiden så det var jätte roligt
Wille, Puffe, Doris
- Jag praoade på Lodjuret hunddagis i Malmö
- Det var superkul, det är sååklart viktigt att tycka om hundar om man ska jobba där :P
- Dagen såg ut som så att jag började 9, då gick vi ut med hundarna. Sen från 11 till 13 var det lunch för hundarna och arbetarna. Vissa hundar behövde specialmatning för att inte bli dåliga.
- Jag praoade i 2 veckor. De bästa 2 veckorna det året!
- Jag fick ingenting när jag slutade, det fanns helt enkelt inte så mycket för dem att ge. men under den 2:a veckan bjöd de på små power bars. :)
2012, höst:
Prao på förskola, en dag.
Ganska kul, fick vara med barnen.
2013, vår:
Prao på ridskola, en dag.
Kul med jobbigt. Fick göra det man gör i stallet annars.
2013, höst.
Prao på djuraffär, två dagar.
Fick inreda hos djuren, fixa hos djuren och så.
Jättekul vill göra igen.
#1 #2 #3 Vad kul att alla ni praoade med djur! Jag har faktiskt inte gjort det ännu men det kommer nog snart! :)
Vart praoade du?
Djurmagasinet*
Solrosens förskola*
Riiby gård*Hur var det (kul/tråkigt?) Vad fick du göra?
DjurMagasinet Jätteroligt, fick behandla en Kanin i karantän, fiska upp fiskar som skulle köpas, städa burar SAMT Bygga upp precis som jag ville, städa, prismärka, sortera jaaa lite av allt ^^Solrosens förskola, Jätteroligt! fick läsa sagor för barnen, Rita och pyssla med de, "leka" med de, sjunga med de på samlig osv, dansa med de på samling osv, sova ner de när dem skulle vila, städa rätt efter de när dom hade lekt och skulle vila, lite av allt möjligt där med ^^
Riiby gård, superkul! Fick smörja in hästar som hade exem (vanlig på islänningar tydligen) mocka, ta in hästarna från hagarna, mysa med hästarna och stallkatterna, städa boxarna och spiltorna, borsta, kratsa hovar, lite allt möjligt där med! ^^
Hur länge varade din prao tid?
Djurmagasinet en vecka
Solrosens förskola en vecka
Riiby gård en veckaFick du något när du slutade?
Djurmagasinet skulle få en hamster om mamma och pappa tillät
Solrosen förskola Barnens kärlek samt sommar jobb!
Riiby Gård fick rida ut i skogen gratis ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#5 Vad roligt att du var nöjd med alla praoplatser! Djurmagasinet lät riktigt roligt, kanske där jag ska söka nästa gång haha ;)
#6 Jajjemen! Det borde du :p
#7 Det lät verkligen super kul, trist att djurmagazinet inte finns i närheten :(
#8 det var lite tråkigt ''/
Jag har praoat på 3 ställen.
Alla varade i en vecka 😃
I 6an var jag på hundagis. Super kul, minns inte så mycket mer än att vi var ute o gick med hundarna.
I 8an var jag på en djuraffär, även detta var super kul och lärde mig mycket då! de har bara fiskar som levande djur. Jag fick städa akvarium, hjälpa till med varor, fick även plocka in döda frysta möss i frysen till folk som kommer o köper ormar. Jag fick en bok om miniakvarium
I 9an var jag hos en veterinär. Det här var som en dröm gå i uppfyllese! Allt tack vare våran privata vetrinär för lantdjuren, vi skulle hälsa från henne att jag borde få det. Det var super kul och jätte lärorikt! Jag fick vara med när de kastera katter och hundar även om de kom in med andra sjuka djur, tvätta bänken djuren stod på och plocka varor. Det var riktigt häftigt att få vara med att kastrera hon katter då man måste öppna magen och gå in i dem.
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
#9 Ja :(
#10 Åh vilka härliga praktikplatser! Veterinär praon verkade väldigt intressant, men jag hade dock aldrig klarat av att se om hon gav något djur sprutor samt skärde i det! :P
#11 Nee, trodde inte jag heller förr, men jag har ju behanladt öppena sår o sådant på djuren här i gården. Senast en ko med ett sår som var så djupt så man såg benet! Men hon är frisk nu och hoppar o leker i stallet 😃
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
#12 Oj starkt gjort, jag tror jag hade svimmat och ändå vill jag bli veterinär… 🤦♂️Vad bra att hon mår bra nu! 🙂
Jag har praoat på djurmagazinet. Där fick jag städa burar och akvarium, packa upp varor, gosa med djuren, se till att det var fint på hyllorna, och städa i lokalen. Jag var där i 2 veckor och det var jätte roligt :) Jag har även praoat på en dagverksamhet för dementa personer, där var jag 2 veckor. Just nu gör jag praktik på ett äldreboende. Där ska jag vara varje torsdag och fredag i ca 20 veckor. Jag har bara varit där 4 gånger, men än så länge är det roligt och lärorikt. Jag får hjälpa till med att ta upp dom gamla som bor där, lägga dom på kvällen, servera mat, hjälpa dom med olika saker, lägga om sår osv. Jag gör praktik på äldreboende för att jag går vård och omsorgs programmet på gymnasiet, om någon undrar:)
#14 åh ännu en som pratat på intressanta djurmagazinet! Intressant det där med äldreboende! :)
Ska bara tillägga att v.19 ska jag praoa igen och denna gången på gymnasienivå, vilket för min del inkluderar polisen. japp jag ska praoa hos polisen :)
#16 arken zoo brukar inte ta emot prao elever under 16 år.
Inte under 18 här i stan om dom inte går en djurskötar linje.
Arken zoo tar visst emot praoelever under 16 år, ska själv prao där nästa vecka! Är olika - vissa butiker tar emot, andra inte.
Mina uppgifter kommer vara att hjälpa till vid leveranser, mata djuren, umgås med dom, samt städa deras burar. Får se om det är kul, men jag tycker det än så länge verkar vara det! Kan kanske berätta mer sen när jag har börjat, om jag orkar… 😛
ÅÅHHHH, jag vill så gärna praoa :P
Trololololololololololo
Åh jag vill med praoa på djuraffär men jag kan inte då det går en väääldigt smittsam och dödlig guldhamster sjukdom som heter Papova. Jag har en liten guldis hona hemma så jag kan tyvärr inte praoa på djuraffärer :(.
Åh vad kul att praoa på hos polisen! och lycka till alla som söker prao :)
#22 kan ej heller prao hos djuraffär då jag hämtar dvärghar hos ingunn väldigt ofta och hon har guldar. Så, ja. Det är bara en djuraffär jga kan praoa på (den jag praoa på förut) för de har inga guldar :)
#23 Ja väldigt tråkigt det här med papova :(
a bra att du har en iaf :D
#24 är väldigt glad för det! 😃
Jag är 16 och har faktiskt aldrig praoat :( Jättedumt av min gamla skola som inte lät oss praoa..
- Vart vill du praoa? Tropikariet
- Hur länge vill du praoa? Vi kommer praoa i 4 veckor
- Vad tror du att du kommer få göra/vad vill du göra? Antagligen städa, lära mig en massa nytt om djur och förhoppningsvis mysa med djuren :)
#26 Va?! Usch vad tråkigt och dumt gjort av din gamla skola! Men nu har du något att se fram emot iaf :) Berätta gärna hur praoen var sedan. Vad mysigt det skulle vara att pyssla om djuren :)