Barnens iFokus

Barnens

Etikettserietidningar-och-böcker
Läst 36 ggr
[Zefirka]
2024-10-09 18:49
0

Boktips!

Här tipsar vi varandra om böcker!
Om du läst en bra bok får du gärna skriva upp titeln, författaren och om man vill lite kort om vad boken handlar om, men kom ihåg att i så fall att inte berätta för mycket.

[Zefirka]
2024-10-09 19:03
2

Jag vill tipsa om warrior cats av Erin Hunter. Detta är en serie, som handlar om katter som bor i klaner. Katterna tränas för att bli krigare, för att sedan kunna skydda sin klan.

Böckerna är väldigt spännande, men dock så är början på första boken som heter Ut i det vilda lite tråkig, för först tyckte de flesta jag känner att det var svårt att förstå vad som hände och vad allt handlade om. Därför slutade en del läsa innan de läst klart boken, vilket jag tycker är ganska tråkigt, så jag vill bara säga att om ni vill börja läsa warriors, läs klart första boken! När man har fattat vad som händer så blir det så spännande. Detta är de bästa böckerna jag läst, rekommenderar verkligen.
Serien får 5/5 stjärnor.

• Redigerat 2024-10-09 19:07 av [Zefirka]
Signur123
2024-10-09 21:33
0

Yayyy jag tänker spamma den här tråden så fort jag for tid, och lyckas komma ihåg alla bra böcker jag läst.

LampKnapp1
2024-10-09 22:06
1

Tio över ett - Ann-Helén Laestadius

Boken "tio över ett" handlar om Maja som bor i Kiruna. Maja är livrädd för att Kiruna ska rasa ihop i ett gruvhål så att alla dör. Därför ställer hon ett alarm varje natt, för att vara vaken och rädda alla ifall staden rasar ihop. Maja vill inte att Kiruna ska flytta, hon vill att allt ska vara som vanligt. Hon vill att hennes bästa vän Julia ska bo kvar på andra sidan gatan, inte behöva flytta till Luleå.
Men trots att Maja bor i en stad som ska flytta är hon en helt vanlig tonårstjej. En tjej som drömmer om att hockeykillen Albin ska upptäcka henne. En tjej som gar drömmar om en framtiden. En helt vanlig tonårstjej, men allt är annorlunda.

Jag tyckte verkligen om sättet "tio över ett" var skrivet på, och att de var intressant att få en annan vinkel på flytten av Kiruna, författaren själv kommer nämligen från Kiruna. Personligen tycker jag boken var en av de bättre jag läst och jag rekommenderar den verkligen!