Barnens iFokus

Barnens

Etikettskolan-och-fritids
Läst 1548 ggr
Cazzos
2010-11-02 22:16
0

Hjälp!

Någon SO-kunnig?

Jag behöver hjälp med en läxa. Man ska typ skriva om hur Sverige styrs och mina klasskamrater har sagt att man ska skriva 4 A4 papper? Jag vet inte om det stämmer.

Ska skriva på datorn.

Vet ni några bra hemsidor som handlar om dessa saker? Har varit sjuk massor innan v 42-43 (hade prao då) så jag har missat en del.

Är oerhört tacksam om någon länkar! Kyss

Dodat
2010-11-02 22:17
0

Kanske moderaternas hemsida? :P

// Dodat :)

Cazzos
2010-11-02 22:18
0

#1 Ska kolla lite. Tack :)

Cazzos
2010-11-02 22:31
0

Min lärare säger att man inte får kopiera och klistra in, men jag har ju inte läst något om politik så jag gör det iallafall. Glad

Måste dock omvandla vissa ord så man fattar vad det står (vet själv inte vad det betyder):

"Sverige är och ska förbli en demokratisk rättsstat. Det innebär att de som styr vårt land ska utses av medborgarna i allmänna och fria val och att makten ska utövas under lagarna.

Valsystemet behöver förnyas och vitaliseras i flera hänseenden. Under perioden 1970/1994 valdes riksdag, landsting och kommunfullmäktige vid samma valtillfälle och för tre år i taget. Detta var för korta mandatperioder och bidrog till en ökad kortsiktighet i det politiska beslutsfattandet.

Återgången till de fyraåriga mandatperioderna är positiv, men samtidigt blir den formella kontakten mellan väljare och valda alltför sporadisk om det tillåts förflyta fyra år mellan de allmänna valen. Den gemensamma valdagen bör avskaffas och tidpunkten för riksdagsval skiljas från tidpunkten för kommun- och landstingsval. Allmänna val ska därmed äga rum vartannat år.

På samtliga politiska nivåer fattas budgetbeslut under hösten som gäller för nästkommande kalenderår. Nya majoriteter som röstas fram i valen har därför av rena tidsskäl mycket begränsade möjligheter att påverka sin första budget. Tidpunkten för allmänna val bör därför flyttas till våren.

En vital demokrati förutsätter fungerande maktdelning mellan en effektiv exekutiv makt, den lagstiftande församlingen och oberoende domstolar. Valsystemet ska vara proportionellt och inte förändras genom att låta mandatfördelningen förstärka valutslagen i syfte att skapa starka regeringar."

Från Moderaternas hemsida.

[Fruktiz]
2010-11-02 22:35
0

Jag tror att din lärare menar att man ska skriva med egna ord när han/hon säger att man inte får kopiera och klistra in(?) .

Så brukar nämligen min lärare säga. Glad

Så de svåra orden kanske du får byta ut till ord som är lite mer "vanliga"?

Cazzos
2010-11-02 22:38
0

#4 Ja precis.

Försöker hitta lättare ord för de där komplicerade orden i texten. Tappar tålamodet mer och mer. Haha.

[Fruktiz]
2010-11-02 22:40
0

#5 Ja, jag menar det, lättare ord för alla komplicerade ord. Glad

southdakota
2010-11-03 11:40
0

Sverige är en demokrati.
Med det menas att medborgarna får vara med och bestämma vilka som ska styra landet - motsatsen till demokrati kallas diktatur.
Vi hade val den 19 september i år, 2010, då vi svenskar valde att moderaterna, som tillhör blocket Alliansen, ska styra landet den här mandatperioden.
Det betyder att vår statsminister är Fredrik Reinfeldt.
En mandatperiod är fyra år, när det gått fyra år är det dags för ett nytt val.
Man gör tre olika val: Riksdagsval, Landstingsval och Kommunval
Vi i Sverige har monarki, det betyder att vi har kungafamilj och kungahus.
Kungen, Carl XVI Gustaf, är vår statschef, men här i Sverige har statschefen ingen makt, utan det är statsministern som styr.
Ett annat statsskick än monarki är republik, då har man en president, republik har man t.ex. i USA och Finland.
Alla partier vill förstås att man ska rösta på just dem, innan valet brukar man få hem en massa parti-reklam från de olika partierna i brevlådan, man kan också se annonser i tidningar, affischer på stan och reklamer på TV:n.

Skrev ihop lite, räcker ju knappast till fyra A4, men det är lite grundläggande fakta i alla fall. Skrattande

southdakota
2010-11-03 11:42
0

Just det: för att rösta i riksdagsvalet ska man ha fyllt 18 år och vara svensk medborgare. Glad

Cazzos
2010-11-03 21:41
0

#7 Åh, tack! Känner igen lite av det vi jobbat med i SO:n av det du skrev, kan jag låna texten? Kommer förstås att göra om den lite. Glad

southdakota
2010-11-03 22:08
0

Det går jättebra, bara kul att det kommer till nytta Skrattande

fliza
2010-11-04 20:05
0

Ta google till hjälp

klicka här så kommer du till google

kanske är till hjälp du kommer fortare till google då

Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus JEDWARD

Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!"  JEDWARD