Svårlastad
Hej. Nu har min medryttarponny på 5 år börjat att totalvägra när vi ska lasta henne. Hon har alltid gått rakt in och det har bara varigt att köra iväg med en gång. För några veckor sedan när vi skulle åka hem efter en träning ville hon inte gå på. Vi höll på en timme och tillslut gick hon på. Vi har försökt att last träna hemma nu men det går verkligen inte.
Någon som kan ge tipps på bra läst-träningar?
Du får nog bra svar på den frågon om du ställer den på någon hästsajt. Om det inte finns någon här inne på barnens såklart som är bra på hästar 
Säger samma sak som #1, fråga på en hästsajt så får du nog betydligt mycket bättre svar ;) Men du kan ju alltid köra Tobbe Larssons metod, en lång "pekpinne"(dressyrspö typ)och massa godis i fickan. Sen ser du till att hästen är rak hela tiden när den ska in i trnsporten. Alltså, om hästen börjar trampa runt med bakdelen så petar du på rumpan med spöet. Så fort den tar ett steg upp på luckan så berömmer du och ger den godis. Sen petar du på hästen och får den att ta ett steg till, beröm och ge godis. Om det går bra så kan det säkert vara bra att sluta för den gången. Ta det i små steg och gör så att hästen bara tar ett steg i taget upp på luckan. När den gått upp två steg så kan du backa den ett steg och sen få den att ta ett steg upp igen. Så håller du på så, så att du känner att du har koll på hästen och kan styra när den ska kliva fram och bak. Kom bara ihåg att berömma och ge godis så fort den gjort något bra :)
Å andra sidan, kan hästen ha blivit skrämd av något när den stått inne i transporten? I det fallet så kan det ta väldigt långt tid för hästen att våga gå in i transporten igen, men det gäller att ha tålamod bara.
Lycka till med lastningen! :D
//Caroline
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
blev hon rädd för något, eller har någoting hänt med t ex transporten senast niåkte? :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Ojsan :O Jag är helt ny är på sidan och visste inte att jag la ut den här inne på barnens:).
Svar till Mollis25 och kaninpiggelin: Vi har inte märkt att hon har blivigt rädd inne i transporten och hon har alldrig visat något tecken på det vid utlastningar. Vi har inte ändrat någonting med hönätet eller så. Hon är inte rädd för spöt och reagerar inte på det när vi försöker flytta henne med pinnen. Men det kanske är någon 5-års period hon har kommit in i. Hon har testat väldigt mycket för bara någon månad sedan så med lite träning går det kanske bort eller?
#4 Ett misstag händer så lätt ;)
Så när ni väl har fått in henne så visar hon inga tecken på rädsla, varken när ni kör eller när ni lastar ur? Om så är fallet så vet jag faktiskt inte, du får väl prova att fråga på en hästsajt om du inte redan har gjort det…
//Caroline
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga runt på hästsajter, och träna mycket med mycket tålamod! Det ska nog gå att lösa tillslut! :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥