Flygplan och sånt.
Vill bara dela med mig lite av min kunskap om flygande maskiner ^^
Världensnågonsin största flygplan som har flugit i luften är Antonov An-225 Mriya och är ett ukrainskt transportflygplan som väger 175 ton. Dess enorma vingbredd på 88,4 meter och längd på 84 meter ställer till med vissa problem, vilka är att den hyperenorma Antonov inte kan landa på vanliga flygplatser, utan måste landa på specialbyggda ställen för jätteplanet. Den kan bära upp till 250 ton gods och planets jungfruflygning varade år 1988 och den flyger på en hastighet av 850 km/h. Hastigheten är dock inte flygplanets starka del, då x-43 flyger hela 11 000 km/h och det är världens snabbaste plan någonsin. Men världens snabbaste bemannade flygplan då? X-43 var ju obemannad. SR-71 Blackbird är världens snabbaste bemannade plan. Under kalla kriget hade USA den som vapen mot Sovjetionen och tänkte "överraska" Sovjet. Nu är de flesta SR-71planen pensionerade, men NASA använder dem fortfarande i forskning över överljudsflygning. Men varför blir det en ljudbang? Därför att när ett plan eller en bil eller vadsomhelst korsar ljudbangen så skapas ett övertryck vid objektets framdel vilket resulterar i ett undertryck baktill. Båda är mycket starka. Tryckvågorna bildas i en konformationb efter objektet och vid planet är allt totalt ljudlöst. Ju större objektet är, desto starkare är tryckvågorna, vilka i vissa fall krossa fönster och trumhinnor.
Gaaawd jag orkar inte skriva mer. :-p
Herrejösses vad stora flygplan det finns, haha, helt sjukt :o
//Caroline